‘Er moet meer onderzoek gedaan worden naar gevolgen digitaal lezen’

0

Volgens professor Adriaan van der Weel van de Universiteit Leiden moet er meer onderzoek gedaan worden naar de gevolgen van de digitalisering van het boek op leesvaardigheid en kennisoverdracht. Dat stelde hij in zijn presentatie tijdens een bijeenkomst georganiseerd door Stichting Lezen.

Adriaan van der Weel, professor Book and Digital Media Studies aan de Universiteit Leiden, betuigde dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar de gevolgen van digitaal lezen op onder andere kennisoverdracht en leesvaardigheid.

“Als digitaal lezen er bijvoorbeeld toe leidt dat mensen zich minder lang kunnen concentreren op een tekst, wordt het ook moeilijker om een langer betoog te volgen. Dat is in een democratische samenleving toch een essentiële vaardigheid”, aldus Van der Weel.

Ook vindt hij dat kennisoverdracht niet per se ‘leuk’ hoeft te zijn. “Uitgevers moeten zich afvragen of hun methoden effectief zijn in hun doelstelling (kennisoverdracht), niet of ze als aangenaam of leuk worden ervaren door leerlingen. En mensen kunnen wel stellen dat je tegenwoordig alles kunt opzoeken op internet en dat je dus niet meer hoeft te beschikken over feitenkennis, maar je moet nieuwe kennis toch in een context kunnen plaatsen”, aldus Van der Weel.

De middag stond in het teken van de opkomst van digitale media en de betekenis daarvan voor het (leesbevorderings)werk van Stichting Lezen en voor het lezen in het algemeen. Je vindt hier een uitgebreider verslag van de middag.

Vorig artikelWat zei Steve Jobs ook alweer, over de schoolboekenmarkt?
Volgend artikel‘Ebookpiraterij kost uitgevers slechts 0,14% omzet’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in