Sinds de opkomst van tablets worstelen veel uitgevers van tijdschriften met de vraag hoe ze hun producten daarop moeten aanbieden. Sommige uitgevers kiezen voor een aparte applicatie voor elk besturingssysteem en tijdschrift. In veel gevallen is die applicatie vrij gesloten en kun je hoogstens wat inzoomen of filmpjes bekijken. Journalist Mathew Ingram vindt dat dit anders moet.
Volgens Ingram, journalist bij GigaOM, doen de hedendaagse apps van tijdschriften te veel denken aan de cd-rom van de jaren negentig. Uitgevers denken dat ze het meeste kunnen verdienen met een gesloten app waarin ze de lezer in essentie niet meer bieden dan in de papieren versie van een tijdschrift. Een veelbesproken iPad-applicatie van Wired heeft bijvoorbeeld wel een mooie interface voor het magazine, maar geen mogelijkheden die gebruik maken van de kracht van het internet. Je kunt niets uit de app delen met andere lezers, geen reacties geven, niet doorklikken naar andere bronnen.
De nieuwste applicatie van Esquire heeft ook een mooie interface, maar eveneens geen mogelijkheid om inhoud te delen of ergens op te reageren. Volgens Ingram is het grootste probleem met dergelijke apps dat uitgevers niet onderkennen dat het apparaat waarop hun inhoud te lezen is deel uitmaakt van het internet, wat de deur zou moeten openen naar dingen als links naar ander materiaal en sociale toepassingen.
De reacties op Ingrams artikel stroomden al snel binnen. Volgens Patricio Robles van Econsultancy is het niet zo zeker dat de lezers zitten te wachten op dergelijke interactiviteit. Het is nog maar de vraag of een app waarin het wel mogelijk is te reageren op artikelen of deze door te sturen lezers gaat overhalen juist die app aan te schaffen. Robles wijst erop dat de meeste internetters geen commentaar leveren op artikelen en dat de meeste mensen die een account op Twitter hebben niet actief twitteren.
Volgens Robles zouden uitgevers zich daarom juist op vier andere dingen moeten richten, namelijk de inhoud en gebruikservaring, de mogelijkheden van het platform waarop hun apps verschijnen, de prijs van hun app en het businessmodel. Robles: ‘Succes vraagt meer dan slechts een diepere integratie met het internet. Het vraagt een heel nieuw product.’