In 2012 wordt Jellybooks gelanceerd, een dienst die vanuit een nieuw perspectief kijkt naar ebookverkoop en ontdekking van ebooks. Oprichter van de dienst, Andrew Rhomberg, legt uit dat de missie van het bedrijf is om mensen te helpen nieuwe ebooks te ontdekken.
Andrew Rhomberg vertelt in een interview met BookMachine dat de meeste online winkels feitelijk digitale catalogi zijn. De winkels zijn gebaseerd op eindeloze lijstjes: bestseller lijstjes, top 10, top 50. Op deze manier winkelen is volgens hem niet leuk. Amazon vindt hij wel leuk maar alleen als de consument al weet wat hij/zij wilt kopen. Jellybooks pakt het heel anders aan. Op de website kan de lezer een gratis preview downloaden van een ebook met een link naar een online winkel waar het te koop is. De previews in DRM-vrij epub-formaat zijn onder meer te lezen op de Nook, Kindle, iPad en Android-apparaten. Je kan de previews delen met vrienden via Twitter, Facebook of e-mail. Jellybooks vindt het belangrijk dat je een boekentip kunt delen met een specifiek persoon.
Daarnaast biedt de dienst speciale aanbiedingen aan: ‘Sweat Deals’. Je kan je aanmelden voor een 12 uur durende aanbieding die alleen doorgaat wanneer je ebooks deelt met vrienden en genoeg vrienden uit jouw sociale netwerk kan vinden die eveneens geïnteresseerd zijn in de actie. “De korting moet verdiend worden.” Uitgevers kunnen hiervoor boeken opgeven en bepalen hoeveel bestellingen nodig zijn om de deal door te laten gaan.
In het eerste kwartaal van 2012 zal de dienst starten in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft plannen om de dienst spoedig uit te breiden naar meer landen. Jellybooks heeft al gesprekken gevoerd met verschillende uitgeverijen uit andere landen.
(Via: BookMachine en Publishing Perspectives en InCT)