Belgische nieuwssites achter gezamenlijke betaalmuur

144
0
DELEN

Gratis alle actualiteit op nieuwssites lezen, hoort binnenkort in België definitief tot de verleden tijd. Alle grote uitgevers hebben een akkoord bereikt over een gezamenlijk betaalplatform. In de loop van volgend jaar willen ze daarmee een groot deel van hun nieuws achter een betaalmuur steken, schrijft de Vlaamse krant De Morgen vrijdag.

De Vlaamse en Franstalige uitgevers richten Media ID op. Dat is een gemeenschappelijk online registratie- en betaalsysteem, waarmee het mogelijk wordt een profiel aan te maken dat je op alle nieuwssites kan gebruiken. Daardoor zal iemand met dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde paswoord overal kunnen inloggen.

Aan Media ID is ook een betaalsysteem gekoppeld, waarmee gemakkelijk online kan worden betaald om artikels te raadplegen. Voor de lancering zullen de uitgevers een coöperatieve vennootschap oprichten.

Alle grote uitgeverijen worden aandeelhouder. Het project werd donderdag voorgesteld aan iMinds en MIX, de onderzoeksinstelling die in opdracht van de Vlaamse overheid media-innovatie moet stimuleren.

De uitgevers die samenwerken in het nieuwe platform zijn Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad), De Persgroep (De Morgen, Het Laatste Nieuws, de Volkskrant), Mediafin (De Tijd, L’Echo), Concentra (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg), Sanoma (Story, Flair), Roularta (Knack, Trends), Rossel (Le Soir) en IPM (La Libre Belgique, La Dernière Heure). Ook andere mediabedrijven zouden zich willen aansluiten.

In samenwerking met Datanews


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER