Apple heeft vandaag een nieuwe abonnementendienst gelanceerd voor onder meer kranten en tijdschriften. In een persbericht laat Apple weten dat uitgevers die via de iPad of iPhone abonnementen op kranten en tijdschriften willen verkopen van deze nieuwe dienst gebruik dienen te maken.
In een omvangrijk persbericht licht Apple de nieuwe dienst toe. Uitgevers stellen de duur van een abonnement in, waarna gebruikers met een druk op de knop de gewenste abonnementsvorm kunnen kiezen. De betaling verloopt vervolgens via Apple, die daarvan 30 procent inhoudt. Volgens Steve Jobs, CEO van Apple, is het eenvoudig: “Wanneer Apple een nieuwe abonnee aanbrengt, verdient Apple daar 30 procent aan. Wanneer de uitgever een nieuwe abonnee aanbrengt krijgt de uitgever de volle 100 procent. Alles wat we vereisen is dat wanneer de uitgever abonnementen buiten de app verkoopt, deze mogelijkheid er ook is binnen in de app.”
Uitgevers kunnen dus ook abonnees buiten de applicatie werven. Zo mogen ze digitale abonnementen via hun website verkopen, of hebben ze de mogelijkheid bestaande abonnees gratis toegang te geven. Ze moeten vervolgens zelf een authenticatiemethode in de app bouwen om ervoor te zorgen dat de abonnee de krant of het tijdschrift kan lezen. Uitgevers mogen echter geen goedkopere abonnementen buiten de app verkopen. De prijs van via Apple verkochte abonnementen moet gelijk of lager zijn. Ook mogen uitgevers niet langer in de app met een link naar hun eigen website verwijzen voor de aankoop van abonnementen.
Uitgevers hadden voorafgaand nogal wat bezwaren tegen Apple’s nieuwe model. Een daarvan was dat de uitgevers zo niet kunnen beschikken over persoonlijke gegevens van klanten, en daardoor ook minder sterk staan tegenover eventuele adverteerders. Apple komt de uitgevers hierop voor een deel tegemoet. Klanten dienen bij aankoop van een abonnement aan te geven of ze hun naam, e-mailadres en postcode aan de uitgever willen verstrekken. Uitgevers mogen ook meer informatie van de lezers verzamelen, mits dat helder naar de lezer gecommuniceerd wordt.
(Via: Apple.)