Nieuw Amerikaans onderzoek heeft laten zien dat de introductie van de iPad een flinke impact heeft gehad op het papierverbruik in Amerikaanse ondernemingen. 46 procent van de tabletgebruikers laat weten minder te printen dan voorheen. Verder is de verkoop van print- en schrijfpapier in het land sinds de introductie van de iPad met 9 procent gedaald.
Investeerdersbank Morgan Stanley liet gisteren weten dat de groei van het gebruik van tablets, met name Apple’s iPad, de neergang van het gebruik van papier in bedrijven nog sterker versneld heeft dan eerder voorspeld. Het bedrijf onderzocht onder 700 tabletgebruikers hoe de tablet hun werk beïnvloedt. 46 procent van de gebruikers drukt minder tekst op papier af, 13 procent gaf aan zelfs “significant” minder te printen.
41 procent van de ondervraagden vindt verder dat het verminderen van papiergebruik een van de grootste voordelen van het gebruik van tablets in bedrijven is. Naast de introductie van tablets, helpt het overigens ook mee dat bedrijven actief stimuleren minder te printen. 75 procent van de werknemers gebruikt de printer minder na speciale maatregelen van het bedrijf.
Analist Katy Huberty van Morgan Stanley gaf naast het onderzoek ook ander bewijs dat het papiergebruik de laatste jaren snel daalt. Sinds de introductie van de iPad in 2010 is er 9 procent minder vraag naar papier voor schrijf- en printdoeleinden, blijkt uit cijfers van de American Forest and Paper Association. De totale vraag naar dit soort papier is de afgelopen vijf jaar met 24 procent gedaald.
Volgens Hubert gaan diverse bedrijven last krijgen van het dalend gebruik van papier in bedrijven. Lexmark, Ricoh en Konica Minolta horen tot de belangrijkste, Fujifilm, Canon en HP zullen de digitalisering in iets mindere mate gaan terugzien in hun bedrijfsresultaten.
(Via: AppleInsider.)