Digital First: Wegener zet versneld in op betaalde digitale content

93
0
DELEN

Uitgeefconcern Wegener maakt vandaag in een persbericht een nieuwe strategie voor het gehele bedrijf bekend: ‘Digital First’. De strategie legt de nadruk op betaalde producten: zowel apps voor tablets en smartphones als nieuwe manieren om te betalen op nieuwswebsites. De strategie gaat gepaard met grote bezuinigingen en het inkrimpen van het personeelsbestand.

Wegener, onderdeel van het Britse mediaconcern Mecom, wil zich met de nieuwe strategie aanpassen aan het veranderende medialandschap en de “transformatie in een moderne mediaonderneming versnellen”. Kostenbesparingen, het versimpelen van de managementstructuur en de strategie ‘Digital First’ moeten ervoor zorgen dat Wegener de dalende advertentie-inkomsten en abonneeaantallen kan opvangen en een groei in de dagbladenmarkt kan realiseren. Tegelijkertijd blijft het bedrijf zich committeren aan de printuitgaven.

De digitale strategie moet op 12 december 2012 (’12 12 12’) geïmplementeerd worden en zal bestaan uit een aanbod van nieuws, informatie, achtergronden en commentaar dat beschikbaar is op elk apparaat en elk scherm. Om dit te bereiken gaat Wegener zowel apps ontwikkelen voor verschillende tablets en smartphones als gebruik maken van HTML5-toepassingen. Ook de nieuwswebsites van Wegener zullen vernieuwd worden. De focus van de digitale strategie ligt op betaalde producten, inclusief betaalde apps en nieuwe manieren om te betalen op nieuwswebsites. Welke ‘nieuwe’ manier dat is, wordt niet duidelijk uit het persbericht. In januari van dit jaar berichtten we op eReaders.nl al dat er eerst voor de 10 voornaamste dagbladen dagbladen apps ontwikkeld zullen worden en dat onder andere het Eindhovens Dagblad, BN/De Stem, De Stentor en Tubantia online achter een betaalmuur komen.

De kostenbesparingen van zo’n 50 miljoen euro leiden er ook toe dat 300 tot 350 mensen hun baan zullen kwijtraken. Dit treft medewerkers in alle geledingen van het bedrijf. De aangekondigde ontslagronde komt hard aan bij zowel de medewerkers als de vakbonden. FNV vraagt zich af of deze “drastische aanpak” wel nodig is.

Via: Persbericht Wegener.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER