Liever advertenties dan betaalmuur

144
0
DELEN

Voor de meeste kranten en tijdschriften op internet vormen advertenties de belangrijkste inkomstenbron. Veel bedrijven zoeken echter ook naar andere geldbronnen, bijvoorbeeld door een ‘betaalmuur’ op de site in te stellen. Een onderzoek van het onderzoeksbureau Pew Research Center laat zien dat mensen voor online nieuws laten betalen hetzelfde is als “proberen om vlinders terug in hun cocon te duwen.”

Volgens het onderzoek vindt 81 procent van de internetters advertenties niet storend, als het betekent dat de content gratis is. 21 procent van de ondervraagden zegt minstens een enkele keer op advertenties te klikken en dat nummer gaat omhoog als de gebruiker actiever is op internet. Voor mensen die minstens zes sites per dag bezoeken is de klikratio 37 procent.

De vermindering van de impact van online advertenties en teruglopende opbrengsten zorgen ervoor dat veel bedrijven op zoek gaan naar andere modellen. Het Pew-rapport is echter niet erg optimistisch over de effecten van die andere mogelijkheden. Slechts 7 procent van de ondervraagden zei te overwegen om te betalen voor online nieuws en de meesten antwoordden simpelweg ergens anders naar informatie te zoeken als hun favoriete site een betaalmuur instelde.

De onderzoekers keken ook naar de aanbodkant. Op de vraag naar mogelijke modellen die mediabedrijven de komende drie jaar zouden kunnen gebruiken, zei de meerderheid dat het een hybride model zou worden: een mengvorm van advertenties, on-demand content, en een soort abonnementsdienst. Het rapport vermeldt ook dat, hoewel veel nieuwssites al experimenteren met andere inkomstenbronnen, het duidelijk is dat geen enkel model erin zal slagen advertenties als belangrijkste inkomstenbron te vervangen.

(Via: Ars Technica.)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER