De Northwest Missouri State University experimenteerde eind 2008 met digitale studieboeken. Zestig studenten kregen een Sony Reader waarop zij het lesmateriaal in digitale vorm konden lezen. Onlangs werden een aantal bevindingen bekend gemaakt.
Sinds de aankondiging dat Amazon met de Kindle DX ook de markt voor digitale studieboeken wil gaan veroveren, staat het digitale lesboek extra in de belangstelling. De belangen zijn groot, die markt voor studieboeken is groot en uitgevers zien het gedrukte lesboek als een lucratieve cash cow.
Veel scholen en universiteiten kijken met veel interesse naar het digitale studieboek, niet in de laatste plaats gezien de lagere kosten die digitale leermiddelen met zich mee zouden kunnen brengen. Zo ook de Northwest Missouri State University, die onderzocht hoe studenten het gebruik van ereaders waarderen.
De zes belangrijkste bevindingen uit het experiment:
- “Beoordeel het ebook op zijn uiterlijk.” – Nee, hier wordt niet het omslagontwerp mee bedoeld, maar de ereader en de wijze waarop ebooks worden weergegeven.
- “Vergeet de leercurve niet.” Het gebruik van digitale leermiddelen vraagt andere studievaardigheden, om goed om te kunnen gaan met digitale studieboeken.
- “Docenten zijn leergierige studenten.” Veel docenten zijn net zo geïnteresseerd in nieuwe middelen als studenten. Soms zelfs meer.
- “Batterijtijd moet omhoog.” Het van groot belang dat een ereader lang werkt op één acculading.
- “Niet alle onderwerpen zijn even e-vriendelijk.” Sommige studieonderwerpen lenen zich beter voor digitalisering dan andere.
- “Milieubewustzijn telt mee.” Deelnemers aan het onderzoek hechten opvallend veel waarde aan het gepercipieerde milieuvoordeel dat het ebook met zich meebrengt.
Het volledige artikel is te lezen in de Chronicle of Higher Education (via MobileRead).