De Android-tablets pakken langzaam maar zeker een deel van de markt af van de iPad. Het marktaandeel van Apple is in de afgelopen maanden flink afgenomen terwijl de Android-tablets gezamenlijk een deel van 20 procent van de tabletmarkt hebben ingenomen.
In de afgelopen twaalf maanden hebben de producenten van Android-tablets bij elkaar een marktaandeel van 20 procent verworven, volgens een rapport van ABI Research. Maar uit het rapport blijkt ook dat geen van de concurrenten van Apple sterk genoeg is om het alleen op te nemen tegen de iPad. Dit komt volgens het bureau vanwege het grote aanbod van Android-apparaten. Jeff Orr, topman bij ABI Research, legt uit: “Veel bedrijven komen met tablets, maar niemand weet zich te onderscheiden van de groep om een serieuze bedreiging voor Apple te kunnen vormen. Sterker nog, de meeste geïntroduceerde tablets zijn hoger geprijsd dan de gelijkwaardige iPads.”
Een andere reden waarom de Android-tablet achterloopt op de iPad is dat de apparaten draaien op verschillende versies van het mobiele besturingssysteem. Hierdoor zullen app-ontwikkelaars het maken van Android-apps uitstellen, omdat het marktpotentieel er nog niet is.
Ook zorgen de goedkope uitgeklede versies van de tablets voor een negatief beeld bij de consument, volgens Orr. “Dit zal zeker zorgen voor een sterke jaarlijkse groei van deze categorie, maar het schept ook een negatief beeld in de ogen van de consument over de vraag of deze tablets binnen de komende jaren nog functioneel zullen zijn.”
(Via: PCWorld)