Bol.com: Digitaal lezen groeit harder dan in VS

149
0
DELEN

Internetwinkel Bol.com introduceerde vorig jaar op grote schaal digitaal lezen in Nederland. Het bedrijf bracht de Sony Readers op de markt en begon een webwinkel voor ebooks. Een jaar later stelt Bol.com dat het digitale lezen alle verwachting overstijgt. De marktleider schat dat er het afgelopen jaar een kleine 100.000 ereaders zijn verkocht in Nederland.

Volgens Bol.com groeit de Nederlandse markt stukken harder dan de Amerikaanse markt. In Amerika wordt nu door de grootste uitgevers in vergelijking met papieren boeken voor 8,5 procent aan digitale boeken verkocht. Bol.com verkoopt slechts een jaar na introductie al ruim 5 procent aan digitale boeken. De verwachting is dat met het groeiende aanbod digitale titels de markt zich nog verder zal ontwikkelen. Het bedrijf verkocht zelf het afgelopen jaar “honderdduizenden digitale boeken en enkele tienduizenden e-readers”.

Bol.com heeft nu ook een goed beeld van de digitale lezer. “Digitale lezers kopen gemiddeld per persoon meer boeken dan fysieke lezers en lezen daardoor waarschijnlijk ook meer. De verhouding man-vrouw in kopers van digitale boeken ligt ongeveer gelijk. De Nederlandse digitale titels verkopen echter net iets beter bij vrouwen terwijl de buitenlandse digitale titels eerder door mannen worden gekocht.”

“Critici verwijzen weleens naar het geringe aantal digitale verkopen vergeleken met de fysieke verkopen. Toch wordt digitaal lezen sneller geadopteerd dan het gebruik van mobiele telefonie toentertijd. We zien dan ook een grote bereidheid vanuit de markt om deze snelle groei van digitaal lezen te ondersteunen”, zegt Daniel Ropers, managing director bij Bol.com. “Een jaar na de introductie hebben we de tussenbalans opgemaakt en gezien dat er nog veel te verbeteren en te veranderen valt. De komende tijd willen we een werkgroep oprichten van betrokkenen om te zorgen dat we een duidelijke toekomstvisie formuleren voor de markt. Samen met alle belanghebbenden willen we zorgen voor een nog betere adoptie van digitaal lezen.”

Om het succes van een jaar digitaal lezen te vieren, schenkt Bol.com iedere koper van een digitaal boek tot en met 26 september de gratis digitale versie van ‘Wanneer je omringd bent door vlammen’ van de Amerikaanse auteur David Sedaris. In november organiseert bol.com ‘De week van het digitale boek’. In deze week presenteert de werkgroep zijn eerste bevindingen en zullen er activiteiten plaatsvinden om digitaal lezen verder te promoten.

(Via: Lewis)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER