Piraterij stimuleert verkoop ebooks

0

In tegenstelling tot de gangbare mening, zou piraterij juist de verkoop stimuleren van ebooks. Dat is het resultaat van een 71 weken durend onderzoek naar peer-to-peer netwerken (p2p).

Brian O’Leary, oprichter van uitgever-consultency bureau Magellan Media, hield voor meer dan een jaar de uitgaven van O’Reilly in de gaten op p2p-netwerken. Op de Tools of Change conferentie dinsdag voorafgaand aan de Frankfurter Buchmesse onthulde O’Leary dat boeken en ebooks die niet op de netwerken te vinden waren een neerwaartse trend in verkoop lieten zien, na een eerste verkoop piek. De boeken en ebooks die wel op de netwerken te vinden waren, toonden een tweede verkooppiek nadat ze op de p2p-netwerken verschenen. De verkopen stegen met 90% in week 19 tot en met 23. Week 19 kwamen de werken beschikbaar en tot week 23 was het effect daarvan te zien in de verkoopcijfers.

Je zou verwachten dat de cijfers, nadat het boek illegaal beschikbaar kwam, extra hard zouden dalen, maar het tegenovergestelde is waar. De onderzoekers zagen juist een sterke stijging in de verkopen.

De voorbeelden waarmee gewerkt werd, waren klein: 40-45 legale titels en 21 titels die op de p2p-netwerken werden aangeboden. O’Leary drong erop aan bij uitgevers om te onderzoeken wat er met hun eigen titels gebeurt. O’Leary denkt dat O’Reilly titels meer negatief beïnvloed worden door piraterij dan andere uitgevers omdat O’Reilly geen DRM op zijn ebooks zet en omdat de doelgroep anders is, namelijk technisch ontwikkelde mensen. Professionele uitgevers worden harder gepakt dan de ebooks van O’Reilly.

“O’Reilly is niet pro piraterij,” zegt O’Leary, “we geloven in de waarde van intellectueel eigendom. Maar als illegale content helpt, dan is dat een rendabel uitgangspunt voor onze marketing.”

(Via: The Bookseller.)

Vorig artikelBarnes & Noble bevestigt lancering ereader – Update: reactie iRex
Volgend artikelTijdschrift AutoWeek op de iPhone

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in