HarperCollins doet onderzoek naar interactieve reclame in ebooks

130
0
DELEN

Tegenwoordig is het moeilijk om te ontkomen aan reclame, je ziet het overal. Er is reclame op tv, websites, straat, in kranten en tijdschriften. Een van de weinige media zonder reclame is het boek. Daar gaat uitgeverij HarperCollins verandering in brengen. Momenteel onderzoekt de uitgeverij de mogelijkheid om interactieve advertenties te plaatsen in informatieve ebooks.

HarperCollins is naar eigen zeggen de eerste uitgeverij die de mogelijkheden van interactieve contextuele reclame verkent voor informatieve boeken. David Roth-Ey, uitgever bij HarperCollins legt tijdens de DigiFest conferentie van het bedrijf uit dat advertenties ongeschikt zijn voor fictie boeken maar wel geschikt zijn voor informatieve boeken zoals informatiegidsen.

“Bepaalde soorten boeken creëren een leeservaring waarin de lezer wordt ondergedompeld in het verhaal. Voor deze boeken zijn advertenties te storend voor de lezer, uitgevers en zelfs voor adverteerders. Maar informatieve boeken, bijvoorbeeld een Collins-vogelgids, kan erg waardevol zijn voor contextuele reclame – in dit geval mogelijk een verrekijkerfabrikant”, aldus David Roth-Ey.

HarperCollins is niet de eerste die reclame toepast in de markt van digitaal lezen. Amazon en Kobo hebben ereaders op de markt gebracht die advertenties tonen op het scherm. In tegenstelling tot de reclames van HarperCollins worden deze niet getoond tijdens het lezen. De advertenties verschijnen onderin op het hoofdscherm en als screensaver.

(Via: new media age)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER