Een recente studie van de Amerikaanse Book Industry Study Group (BISG) geeft een imposante groei van digitaal lezen weer. Het marktaandeel van ebooks neemt niet alleen spectaculair toe, de Amerikaanse lezers zijn de technologie ook écht aan het omarmen, aldus de directrice van de studiegroep.
Uit het onderzoek van de BISG, getiteld ‘Consumer Attitudes Toward E-Book Reading’, blijkt dat het marktaandeel van ebooks tussen oktober 2010 en augustus 2011 ruim verdrievoudigd is in de VS, van 5 naar 16 procent. Een andere opmerkelijke uitkomst van de studie, is dat bijna 50 procent van de respondenten aangaf liever drie maanden te wachten op een nieuw ebook van een favoriete schrijver, dan datzelfde boek onmiddellijk in printvorm aan te schaffen.
Volgens Angela Bole, de directrice van de BISG, zijn digitale lezers het meest geïnteresseerd in fictie en narratieve non-fictie, gevolgd door interactieve non-fictie en educatie. Bole weet dat tablets in opmars zijn, maar zegt dat ereaders – en de Kindle in het bijzonder (zie onderstaande grafiek) – nog altijd de favoriete apparaten zijn van boekenliefhebbers, en dit vooral voor het lezen van fictie en narratieve non-fictie. Educatieve, wetenschappelijke en zakelijke titels worden dan weer meer gelezen op een tablet.
Bovenstaande grafiek illustreert het antwoord van de respondenten op de vraag ‘Welk apparaat gebruik je het meest frequent voor het lezen van ebooks?’
Uit de studie van de BISG blijkt nog dat digitale lezers minder spenderen aan fysieke hardcovers en paperbacks. Maar de respondenten geven wel aan dat ze algemeen genomen meer geld uitgeven sinds ze overgeschakeld zijn op ebooks. Ervan uitgaande dat de uitgeefindustrie de juiste digitale businessmodellen kan ontwikkelen, is dit goed nieuws voor hen, besluit Angela Bole.
(Via: O’Reilly Radar)