Apple heeft gisteren de nieuwe regels bekendgemaakt met betrekking tot de verkoop van abonnementen op de iPad en iPhone. Belangrijkste gevolg hiervan is dat applicaties nu niet meer naar een website mogen verwijzen voor de aankoop van content. Volgens een woordvoerder van Apple geldt dit ook voor applicaties van boekenwinkels als Amazon.
Uitgevers en verkopers van content moeten elke link in hun app naar een aankoopmogelijkheid buiten de applicatie verwijderen. Dit betekent dat Amazon ook gedwongen zal zijn de huidige applicatie aan te passen. Op dit moment verwijst Amazon in de Kindle-app naar hun eigen website, waar lezers ebooks kunnen aanschaffen. Amazon heeft als doel om klanten gekochte ebooks op zoveel mogelijk apparaten te laten lezen. Daarvoor heeft het bedrijf apps voor alle grote besturingssystemen.
Amazon wilde net als andere grote uitgevers en boekverkopers nog niet reageren op de stap van Apple. Wanneer het bedrijf de applicatie volgens de regels aan zou passen, zou dit betekenen dat Apple 30 procent van de verkopen van Amazon opstrijkt.
Een bedrijf dat wel wilde reageren is muziekdienst Rhapsody, die ook getroffen wordt door de nieuwe regels: “Onze filosofie is ook eenvoudig – een door Apple bepaalde regeling waarbij we 30 procent van onze inkomsten aan Apple moeten betalen is economisch onhoudbaar. We zullen samen met andere marktpartijen tot een passend juridisch en zakelijk antwoord op deze ontwikkelingen komen.”
Bedrijven zouden nog tot 30 juni de tijd hebben om hun applicaties aan te passen.
(Via: CNN.)