Koffieketen Starbucks begint in de herfst met het aanbieden van gratis digitale informatiebronnen in de Amerikaanse vestigingen. Ook gaat het bedrijf de wifi-toegang verbeteren en gratis aanbieden. Op deze manier wil Starbucks de koffiehuizen de digitale wereld binnenloodsen.
Vanaf 1 juli wordt het wifi-internet in alle vestigingen van Starbucks gratis. Hiermee volgt het bedrijf concurrenten die al langer gratis wifi aanboden. In de Amerikaanse vestigingen van Starbucks heb je volgens de koffieketen binnenkort via het Starbucks Digital Network gratis toegang tot artikelen, gratis muziekdownloads, exclusieve content en lokaal nieuws, op je laptop, tablet of smartphone.
De nieuwe klantendienst voor content gaat Starbucks Digital Network heten en biedt in samenwerking met Yahoo! gratis toegang tot content van iTunes, The New York Times, Patch, USA TODAY, The Wall Street Journal, Yahoo! en ZAGAT.
Mensen die met een laptop naar Starbucks komen en gebruik maakten van de tot nu toe betaalde internettoegang bleven gemiddeld een uur zitten. Starbucks verwacht niet dat dit nu langer zal worden. Volgens Stephen Gillet van Starbucks zal de koffieketen in de toekomst mogelijk ook betaalde diensten aanbieden via het Starbucks Digital Network. Daarmee zou het bedrijf dan extra inkomsten kunnen genereren.
Het gratis internet en de gratis informatiebronnen zijn enkel in de VS beschikbaar. Of de dienst in de toekomst ook naar de Europese vestigingen komt is niet bekend.