Volgens PricewaterhouseCoopers (PwC) zullen zowel magazine- als krantenuitgevers de komende vijf jaar heel wat inkomsten genereren met het digitaal uitgeven van hun content, al zullen die inkomsten flink wat hoger zijn voor magazines dan voor kranten.
In 2010 verwierven alle Noord-Amerikaanse magazines tezamen 4 miljoen dollar (2,83 miljoen euro) aan inkomsten uit hun digitale uitgaven . Tegen 2015 zullen deze inkomsten volgens het PwC-onderzoek oplopen tot 611 miljoen dollar (433 miljoen euro). Voor kranten is deze groeicurve iets minder spectaculair: hun inkomsten uit digitale content stijgen van 150 miljoen dollar (106 miljoen euro) in 2010 naar 331 miljoen dollar (235 miljoen euro) in 2015.
Die groei van 181 miljoen dollar (of 129 miljoen euro) zal voor krantenuitgevers niet volstaan om de dalende inkomsten uit hun gedrukte kranten (PwC verwacht een daling van 10,2 miljard dollar of 7,23 miljard euro in 2010 naar 9,5 miljard dollar of 6,72 miljard euro in 2015) op te vangen, aldus PwC. De inkomsten uit gedrukte magazines zullen tegen 2015 met 445 miljoen dollar (315 miljoen euro) gedaald zijn ten opzichte van 2010. Magazine-uitgevers zullen deze daling wel kunnen counteren met de inkomsten die ze genereren door digitaal uitgeven (bijvoorbeeld op tablets), concludeert PricewaterhouseCoopers.