De Amerikaanse uitgeverij Melville House introduceert deze week het hybride boek: een papieren boek dat verrijkt is met digitale informatie via een QR-code. De uitgeverij wil met de HybridBook-serie laten zien dat print en digitaal goed samen kunnen gaan.
Het HybridBook-project geeft fysieke boeken de eigenschappen van een enhanced ebook. De papieren boeken krijgen dezelfde extra’s als de ebooks, zoals essays, plattegronden, illustraties en recepten. De lezer krijgt gratis toegang tot het materiaal via een QR-code die gedrukt is in de binnenkant van het boek.
Een QR code (Quick Response code) is een tweedimensionale barcode die je met je mobiele telefoon of tablet kan scannen. De informatie is ook toegankelijk via internet of email. Dennis Loy Johnson, oprichter van Melville House legt uit: “De ’digitale toevoegingen laten zien welk onderzoek ik zou doen na het lezen van een klassieker. Het geeft je de kans om na het lezen van een boek je interesse verder uit te diepen. Het vergroot de leeservaring.”
Het eerste hybride boek dat wordt uitgegeven is een deel van de serie The Duel x 5. Deze serie bestaat uit vijf novelles die allemaal de titel The Duel hebben, geschreven door vijf verschillende auteurs: Anton Tsjechov, Joseph Conrad, Aleksandr Kuprin, Giacomo Casanova en Heinrich Von Kleist. De titels krijgen “een frisse nieuwe weergave” met de combinatie van digitaal en print.
Het doel van het project is om ervoor te zorgen dat fysieke boekhandels nieuwe manieren krijgen om boeken te verkopen. De uitgeverij heeft vertrouwen in het project. Johnson laat weten dat er nog veel meer hybride boeken gepland staan. De 43 titels uit de Art of the Novella-serie worden bij heruitgave als een hybride-titel uitgegeven.
De uitgever is niet de eerste die een gedrukt boek verrijkt door middel van QR-codes. Eerder publiceerde bijvoorbeeld ook het Nederlandse Nijgh & Van Ditmar een boek met QR-code.
(Via: Publishing Perspectives)