Gisteren is de bèta-versie van J.K. Rowling’s website Pottermore gelanceerd. Deze versie is tot oktober toegankelijk voor een miljoen gelukkige fans en voor leden van de pers. Pottermore bevat nieuwe teksten van Rowling, een social network aspect en het zal de enige plek zijn waar de Harry Potter-ebooks te koop worden aangeboden.
De website Pottermore opende gisteren zijn deuren voor een miljoen fans die zich hadden geregistreerd voor vroege toegang en geluk hadden om uitgekozen te worden om de website als eerste te bezoeken. De website werd 22 miljoen keer bekeken door fans die hiervoor in aanmerking wilden komen. Het was niet makkelijk om als één van de eersten de website te mogen bezoeken, hiervoor moesten fans verschillende raadsels oplossen in de Magical Quill wedstrijd. De gelukkigen mogen helpen met het vormen van de website.
Op het moment is op de website het eerste boek uit de Harry Potter-serie, De steen der wijzen, toegankelijk. Later zullen de andere zes delen uit de serie toegevoegd worden aan de website. Gebruikers betreden de wereld uit het boek en beleven zelf het verhaal in deze interactieve wereld. De bezoeker maakt eerst een account aan en doorloopt vervolgens de hoofdstukken. Onderweg kunnen objecten, toverspreuken en animatiefilmpjes verzameld worden, waarmee je toegang krijgt tot nieuwe teksten van Rowling, haar aantekeningen tijdens het schrijven en fragmenten uit de originele tekst. Ook is er een sociaal aspect, het is mogelijk om je account van Pottermore te verbinden met een Facebook-account. Je kunt bovendien vrienden maken en bijvoorbeeld deelnemen aan een duel.
Maar de nadruk ligt uiteindelijk op het verhaal zelf en op de karakters. Dit is dan ook wat Rowling wilde, de website moest gaan over haar boeken. Op het moment zijn de webpagina’s van de ebook- en luisterboekwinkel nog niet toegankelijk.
In de media en op de website zelf zijn al veel opmerkingen over Pottermore verschenen. Charlotte Williams van de Bookseller vindt: “Pottermore heeft de potentie om het blijvende aanspreekpunt te zijn voor het Harry Potter-merk”. Ook de gebruikers zijn erg positief, op de website staan reacties zoals: “Dit is geweldig”, “Prachtige art work” en “Erg unieke website”. Toch waren er ook wat minder positieve geluiden: “Ik had wat meer actie verwacht” en “Dit is een mooie site, maar het is niet zo geweldig als ik had gehoopt”.
(Via: The Bookseller)