Google heeft gisteren een nieuw betaalsysteem voor uitgevers gelanceerd. Met Google One Pass kunnen uitgevers eenvoudig abonnementen verkopen en lezers toegang bieden tot publicaties op tablets, smartphones en computers. Google neemt de registratie, betalingen en administratie op zich, de uitgever heeft de controle over abonnementsmodellen en de inhoud.
De lancering is een duidelijke tegenzet richting Apple, die deze week een nieuwe dienst lanceerde voor de betaling van digitale diensten via applicaties. Apple houdt hierbij 30 procent van de verkopen in. Bij Google krijgen de uitgevers daarentegen 90 procent van de inkomsten. Google CEO Eric Schmidt: “One Pass is uitgever-vriendelijk. We verdienen hier praktisch niets aan.”
De implementatie van Google One Pass is eenvoudig voor uitgevers. Uitgevers kunnen instellen hoe gebruikers dienen te betalen voor toegang tot content en ze houden de controle over de prijs. Ze kunnen abonnementen verkopen van elke duur, lezers bijvoorbeeld een dag toegang geven, of ze laten betalen voor individuele artikelen of bundels. Ook kunnen uitgevers met Google One Pass bepaalde artikelen gratis laten lezen en andere betaald, of lezers een beperkt aantal keer gratis toegang geven. Eveneens kunnen bestaande abonnees eenvoudig toegang krijgen.
Google One Pass kan op verschillende platforms toegepast worden en biedt ook de mogelijkheid om in-app betalingen te verrichten, daar waar “de voorwaarden van het mobiele besturingssysteem het toestaan dat transacties buiten de applicatiewinkel plaatsvinden.”
De nieuwe betaaldienst is nu beschikbaar in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Groot-Brittaniƫ, de Verenigde Staten en Canada. Uitgevers in andere landen kunnen zich al wel aanmelden. Een aantal uitgeverijen maakt al gebruik van de Google One Pass, waaronder Axel Springer AG, Focus Online (Tomorrow Focus), Media General, NouvelObs, Popular Science, Prisa en Rust Communication.
(Via: TechCrunch.)