Intomart GFK doet ieder kwartaal een meting naar wat consumenten lezen. Zij doen dit in opdracht van de Stichting Marktonderzoek Boekenvak. Daaruit kwam naar voren dat de bekendheid van het ebook en de ereader sterk gestegen is.
Uit het onderzoek blijkt dat 24% van de respondenten het ebook kent, dat was in juni slechts 18%. De ereader is inmiddels bekend bij 20% van de onderzochte groep mensen; dit was in juni nog 11%. De aantrekkelijkheid van het ebook is ook gestegen: van 10% naar 24%. Vooral mensen tussen de 25 en 34 (33%) en hoogopgeleiden (29%) vinden het aantrekkelijk tot zeer aantrekkelijk om een ebook te lezen.
Ook is men meer bereid tot het kopen van een ebook. De zogenaamde koopintentie stijgt van 4% naar 7%. De koopintentie van een ereader verdubbelt: van 3% naar 6%. Bij hogeropgeleiden is de koopintentie voor een ereader het hoogst, namelijk 11%.
Dit onderzoek is afgenomen in oktober 2009, vlak na de introductie van ereaders en ebooks door Bol.com en Sony. Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het gedrag van consumenten, ten aanzien van lenen, lezen en kopen van boeken. Aan dit onderzoek hebben 1200 mensen meegewerkt.
(Via: Nederlands Uitgeversverbond.)