Amazon besloot het account van een gebruiker te schorsen. Reden: hij retourneerde te veel gekochte items volgens de online webwinkel. De grootste verrassing bleek pas later. De Kindle was ook geblokkeerd.
Toen gebruiker Ian online op zijn account probeerde in te loggen, kwam hij tot de ontdekking dat het geschorst was. Vervolgens ontdekte hij dat hij geen ebooks meer online kon kopen via zijn Kindle. De helft van de functionaliteit van de Kindle, een apparaat van algauw 250 euro, was geblokkeerd en omdat juist het gesloten circuit de Kindle uniek maakt, was het een waardeloos apparaat geworden.
Gelukkig kon Ian Amazon ertoe bewegen zijn account weer te openen. Hij vertelde de webwinkel dat hij alleen spullen terugstuurde die niet goed werkten. “Maar,” zo waarschuwde Amazon, “als je weer teveel terug gaat sturen, blokkeren we je weer.”
Leuk, zo’n webwinkel: als je de kapotte spullen die wij sturen niet houdt, dan maken we op afstand je Kindle kapot. Volgens Ian: “But please let this be a lesson to all of us – when you buy a Kindle, you are really buying a service-
-and that service can be turned off at a whim.”
Op de verschillende fora blijkt wel wat skepsis te heersen over de oprechtheid van Ian. Men vindt het vreemd dat het zonder waarschuwing gebeurd lijkt te zijn en ook de e-mails die hij gepost heeft, lijken niet afkomstig van Amazon. De waarheid zal waarschijnlijk in het midden liggen. Mocht het echt zo zijn dat Amazon “zomaar” een account kan afsluiten en daarmee de Kindle kan blokkeren, dan kan dat verkoop en de opmars van de Kindle in het bijzonder en de opmars van het ebook in het algemeen, niet ten goede komen.
(Via: Mobileread forum.)