Veel Britse kranten voelen de gevolgen van de economische crisis en adverteerders kiezen steeds vaker voor online media. Volgens recent onderzoek zal daardoor in 2014 de helft van de Britse lokale en regionale dagbladen verdwenen zijn.
Onderzoeksbureau Enders Analysis verwacht dat de inkomsten de komende jaren met 52% zullen afnemen. Daardoor zal minstens de helft van de 1300 kranten verdwijnen, voorspelt het bureau.
Opmerkelijk is dat een abonnee op een gedrukte krant gemiddeld per jaar 100 pond oplevert aan advertentie-inkomsten. Een websitebezoeker levert slechts 2 pond aan dergelijke inkomsten op.
Google wordt als één van de oorzaken van de malaise genoemd. Alhoewel de zoekmachine krantensites wel veel bezoekers oplevert, trekt Google toch een groot deel van de advertentiemarkt naar zich toe. Daardoor zullen online edities van kranten nooit de papieren versie in stand kunnen houden.
Volgens het bureau zijn vooral kleine, lokale kranten de dupe. Vaak wordt gezegd dat bloggers de rol van lokale journalisten zouden kunnen vervullen, maar zo ver is het nog lang niet, volgens de onderzoekers. In de VS zou bijvoorbeeld slechts 4% van het nieuws afkomstig zijn van bloggers.
Sommige lokale krantenuitgevers zien de toekomst somber in: “Het wordt een kleinere industrie, waarin minder plaats is voor journalisten en redacteuren. En sommige gemeenschappen zullen het zonder eigen krant moeten stellen.”