De ‘Uitgeverij van de toekomst’ gaat zich minstens een jaar lang verdiepen in oplossingen voor de uitgeefindustrie van de toekomst. Het is een samenwerkingsprogramma waarbij 35 uitgeverijen en andere mediabedrijven samen nieuwe concepten en projecten ontwikkelen en kennis delen.
De aangesloten uitgeverijen en andere bedrijven gaan samen investeren in het collectief innoveren van de uitgeefbranche. Het is de bedoeling dat het programma onder meer nieuwe inzichten, scenario’s, samenwerkingsvormen, en crossmediale concepten zal bieden. Naast productinnovatie krijgt ook het uitgeefproces aandacht in het programma.
Het project gaat dit jaar in oktober van start en zal één tot twee jaar duren. De verwachting is dat het project afgerond is medio 2013. Het programma heeft van Agentschap NL een subsidie gekregen van één miljoen euro en de uitgevers zelf hebben ook een miljoen euro geïnvesteerd. De organisatie van ‘Uitgeverij van de toekomst’ wordt gedaan door GEA consultancy, senior organisatieadviseur André Knol en Stichting Informatie Media Innovatie, onder directie van Wim Verbei.
Onder de deelnemende uitgeverijen bevinden zich Boekencentrum, MYbusinessmedia en Kok ten Have.
(Via: GEA)