Amerika’s grootste boekwinkelketen Barnes & Noble verkoopt meer dan tachtig procent van de Nooks offline. In een presentatie voor investeerders stelt het bedrijf dat het zich er daarom op zal richten om de ereader nog prominenter in de winkels te zetten.
Inmiddels kunnen de bezoekers van enkele van de grootste boekwinkels van de keten al niet meer om de Nook heen. In een winkel in
Manhattan is bijvoorbeeld een groot gedeelte van de begane grond ingericht met tafels waar de ereaders uitgeprobeerd kunnen worden.
Barnes & Noble zegt in de presentatie dat het verwacht dat de verkoop van fysieke boeken de komende jaren verder zal dalen, terwijl de markt voor ebooks juist een groeimarkt is. In 2009 werd er voor 365 miljoen dollar aan ebooks verkocht, in 2014 zal dat naar verwachting 3,4 miljard zijn.
Verder denkt de boekwinkelketen dat de markt voor ebooks minder gefragmenteerd zal zijn dan de markt voor gedrukte boeken. Het bedrijf stelt dat ze een goede uitgangspositie hebben om serieus mee te doen op het gebied van digitale boeken. Binnen de eerste twaalf maanden na de introductie van de Nook zou Barnes & Noble nu een marktaandeel van 20 procent hebben en daarmee de tweede speler op de markt zijn. Amazon is nog altijd de grootste verkoper van ereaders en ebooks in de Verenigde Staten. Dit bedrijf verkoopt de Kindle sinds april ook via warenhuisketen Target, na eerst volledig afhankelijk te zijn geweest van de online verkoop. Binnenkort liggen er ook Kindles bij elektronicaketen Best Buy.
(Via: Mediabistro.)