Dit najaar schakelt Amazon een versnelling hoger wat het uitgeven van papieren en digitale boeken betreft. Dat is niet naar de zin van menig uitgever, die zich buitenspel gezet voelt. ‘In het huidige uitgeefproces zijn enkel schrijvers en lezers noodzakelijk’, zegt een topman van Amazon. ‘Voor iedereen daartussenin zijn er mogelijkheden én risico’s.’
Het is al langer duidelijk dat Amazon zich steeds meer focust op het uitgeven van zowel gedrukte boeken als ebooks. Zo werd uitgeefveteraan Larry Kirshbaum afgelopen zomer aangetrokken om directeur te worden van Amazon Publishing in New York, en sloot het bedrijf recentelijk deals met topauteur als Tim Ferris.
The New York Times schrijft dat Amazon nog dit najaar 122 boeken gaat uitgeven – fictie en non-fictie, verkrijgbaar op papier en in digitale vorm. Daarmee breidt het bedrijf rond Jeff Bezos zijn uitgeefprogramma serieus uit, en wordt het een rechtstreekse concurrent van de traditionele uitgevers.
Die voelen Amazons hete adem in de nek, omdat het bedrijf hun topauteurs (mogelijk) wegkaapt. ‘Uitgevers zijn doodsbang en weten niet wat te doen’, aldus Dennis Loy Johnsons van Melville House. Literair agent en ebookuitgever Richard Curtis sluit zich daarbij aan: ‘Iedereen heeft schrik van Amazon. Ben je een boekhandelaar, dan is Amazon al lang een concurrent. Ben je een uitgever, dan zal je op een dag wakker worden en merken dat Amazon ook met jou concurreert. En ook als je een literair agent bent, pikt Amazon mogelijk je job in, omdat het auteurs de mogelijkheid biedt om hun werk zonder jouw tussenkomst te publiceren… Verdeel en heers, luidt een eeuwenoude spreuk.’
‘In het huidige uitgeefproces zijn enkel schrijvers en lezers noodzakelijk’, zegt Russell Grandinetti, één van de topmannen van Amazon. ‘Voor iedereen daartussenin zijn er mogelijkheden én risico’s.’
Amazon weigert prijs te geven hoeveel redacteurs het tewerkgesteld heeft in zijn uitgeefafdeling, of voor hoeveel boeken het een contract heeft. Het minimaliseert ook zijn eigen macht en zegt dat uitgevers eigenlijk hun eigen graf graven.
Een omstreden uitspraak, maar misschien klopt ze voor een deel wel. Een voorbeeld: de Hawaïaanse schrijfster Kiana Davenport sloot in 2010 een overeenkomst bij een afdeling van Penguin, voor een boek dat volgende zomer zou verschijnen. Daarop kreeg ze een voorschot van 20.000 dollar. Daarnaast bood Davenport een bundeling van oude kortverhalen als ebook aan via Amazon. Penguin kwam dit te weten en maande haar aan het ebook offline te halen, wat Davenport weigerde. Gevolg: Penguin zette de overeenkomst voor haar te verschijnen boek stop en spande een rechtszaak aan tegen Davenport om het voorschot terug te krijgen. De ‘digitale revolutie’ angstvallig proberen tegenhouden, is in elk geval niet de juiste aanpak.
Amazon weet daarentegen wel van aanpakken. Het geeft alle schrijvers, ook degenen die niet via Amazon publiceren, bijvoorbeeld directe toegang tot de verkoopdata van Nielsen BookScan. Die geven aan hoeveel gedrukte boeken ze verkopen in individuele markten.
‘Wat Amazon doet, is alles dat overbodig is weglaten. De lijnen kort maken en de auteurs geven wat ze willen. Instant verkoopdata bijvoorbeeld’, schrijft Timo Boezeman, digitaal uitgever en acquirerend redacteur, vandaag op zijn blog. ‘Het belangrijkste voordeel van Amazon ten opzichte van traditionele uitgevers is lastiger te vatten. Dat komt neer op overkomen als de juiste ‘persoon’, de meest sexy partner die je kunt kiezen, de partij die het snapt. Daardoor bieden zij toegevoegde waarde. En dat soort toegevoegde waarde zullen uitgevers ook moeten bieden. Sommigen hebben dat al, maar moeten het meer benadrukken.’
(Via: The New York Times)