Vanaf vandaag is het Kobo-platform beschikbaar in India. De Canadese ereadermaker breidt daarmee uit naar de enorme markt van het ruim 1 miljard inwoners tellende land. Eerder bracht ook concurrent Amazon de Kindle al naar India.
Kobo sluit in India een samenwerking met retailers WH Smith, Croma en Crossword, drie boekhandelketens in het land. Die winkels zullen de Kobo Touch, Glo, Arc en Aura HD gaan verkopen.
Verder hebben lezers in het land toegang tot een ebookwinkel met zo’n 4 miljoen titels, waarvan ook veel Indiase bestsellers. Het bedrijf liet voorafgaand aan de lancering een marktonderzoek verrichten waaruit bleek dat 93% van de Indiase lezers bekend was met ereader en apps om ebooks mee te lezen. 56% daarvan heeft voor het lezen van ebooks de voorkeur voor een ereader. 54% gaf bovendien aan meer te zullen gaan lezen wanneer ze op een apparaat toegang hadden tot hun eigen bibliotheek met boeken.
Ruim een jaar geleden introduceerde Amazon al de Kindle in India. Amazon had als voordeel dat het ook al andere producten verkocht in het land, Kobo moet qua bekendheid bij nul beginnen.