Kookboek van de toekomst: iTunes met recepten

140
0
DELEN

Op 14 november gaven Annemarieke Piers en Claudette Halkes van Uitgeverij Snor een lezing over de toekomst van het kookboek. Deze lezing vond plaats tijdens een symposium van de vijfde editie van de verkiezing van het Kookboek van het Jaar. In de lezing vertellen zij over hoe het iTunes-model toegepast kan worden voor kookboeken.

Volgens Uitgeverij Snor heeft het digitale boek veel toegevoegde waarde voor de consument. Als voorbeeld wordt genoemd: “wat fijn dat we nu Jamie kunnen zien snijden”. Piers en Halkes stellen voor dat uitgeverijen van kookboeken hun krachten bundelen en gezamenlijk een kookplatform moeten ontwikkelen met alle recepten van alle goede in Nederland verkrijgbare kookboeken naar het model van iTunes. De consument kan dan via het platform één recept zoeken en kopen van bijvoorbeeld een bepaald ingrediënt. Bovendien kunnen er extra’s worden toegevoegd: “En nog een voordeel is dat de app meedenkt over je smaakvoorkeuren en dat je je eigen kookschrift kunt samenstellen.”

Het grote voordeel van het platform voor uitgeverijen is lezersbinding en verwerving van klantgegevens. “Je kunt de klant volgen, je weet zijn voorkeuren, je weet wanneer hij zoekt, je kunt direct reclame maken voor je boeken plus verdienen aan losse recepten.” In de praktijk komt het er bijvoorbeeld op neer dat de consument bij een papieren kookboek de digitale content kan bijkopen voor vijf euro. Via de downloadcode kan de consument alle recepten uit het boek met beeldmateriaal toevoegen aan zijn account op het platform en vervolgens via een tablet in de keuken gebruiken. Daarnaast is het ook mogelijk om losse recepten te kopen uit andere kookboeken waardoor de consument mogelijk getriggerd wordt om het gehele boek te kopen.

Maar volgens Piers en Halkes zullen de digitale mogelijkheden het papieren kookboek niet verdrijven: “Die behoefte blijft bestaan: aan mooie, fijne kookboeken die met passie worden gemaakt.”

(Via: InCT)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER