Op de ebooksummit die de afgelopen twee dagen gehouden werd door het blog Mediabistro, was iedereen het erover eens dat de door Amazon gehanteerde prijs van $9,99 per ebook te laag is, maar de sprekers op de summit zijn er dan nog niet uit wat de standaard prijs voor een ebook wel zou moeten zijn.
Met een prijspeil van $9,99 voor een bestseller kan content creatie en distributie niet ondersteund worden. Zo was de gangbare opvatting onder de aanwezigen.
Er heerst echter wel een zekere consensus over de toekomst van ebooks bij de laatste groep panelleden op de summit. Volgens Random House’s Matt Shatz, Adobes Nick Bogaty, en Skiffs Gil Fuchsberg (vlnr op het plaatje) zou er een systeem moeten komen waardoor ebooks met advertenties goedkoper zouden moeten worden dan ebooks zonder advertenties.
Er moet dan wel nagedacht worden over hoe de advertenties vertoond zouden moeten gaan worden. Mensen besteden veel tijd aan hun ebooks; advertenties zouden op natuurlijke wijze daarin moeten worden geplaatst, dus niet op een vervelende manier aanwezig mogen zijn. Erwin Blom heeft in zijn Handboek Communities bijvoorbeeld allerlei advertenties opgenomen en de PDF gratis weggegeven.
De ebooksummit werd georganiseerd door het blog Mediabistro. De keynotesprekers waren: Steve Haber van Sony, Jane Friedman van Open Road Media, Brandon Badger van Google Books en Katty Kat correspondente van BBC World News en auteur. Zij spraken allen over het prijsbeleid van ebooks en de veranderingen in de uitgeversindustrie.
Zouden jullie overwegen om een ebook met advertenties te kopen als dat goedkoper zou zijn dan een ebook zonder advertenties? Op welke wijze zouden jullie advertenties accepteren in ebooks?
(Via: Paidcontent.)