Big Brother: De ereader leest met je mee

0

Ebooks en ereaders worden snel populairder. Zoals bij meer elektronica gaat dat niet zonder vragen rondom privacy. Nu steeds meer mensen digitaal lezen, komen uitgevers, boekverkopers en elektronicafabrikanten ook steeds meer te weten over het leesgedrag van hun klanten. Levert dat gevaren op voor de consument?

Veel apparaten waar nu op gelezen wordt staan in directe verbinding met internet. Daardoor kan je eenvoudig nieuwe ebooks en digitale bladen downloaden, maar tegelijkertijd kunnen die apparaten via dezelfde verbinding gegevens terugsturen naar de fabrikant of leverancier. ‘Ze weten hoe snel je leest, want je moet klikken om de bladzijde om te slaan,’ zegt Cindy Cohn van de Electronic Frontier Foundation, een Amerikaanse consumentenorganisatie. ‘Het apparaat weet het ook wanneer je naar het einde van een boek bladert om de afloop te lezen.’ Volgens Cohn lijkt dit onschuldig, maar wanneer een bedrijf deze informatie lange tijd bewaart, kan het later gebruikt worden in rechtszaken, bijvoorbeeld om een alibi na te gaan.

Omdat veel apparaten daarnaast via GPS of wifi zien waar iemand zich bevindt, kunnen ook deze gegevens bewaard worden. Bedrijven hebben over het algemeen een ‘privacy policy’ waarin ze aangeven welke informatie ze verzamelen. Die tekst is meestal echter te vaag om precies te weten te komen welke gegevens bewaard en gebruikt worden. Op NPR.com vroegen ze daarom enkele bedrijven op het gebied van digitaal lezen naar het gebruik van persoonlijke gegevens. Niet elk bedrijf wilde daar een antwoord op geven.

Het onlangs gelanceerde Google eBooks verzamelt in elk geval informatie over de laatste vijf pagina’s die een gebruiker gelezen heeft, om ervoor te zorgen dat de lezer op elk apparaat direct op dezelfde plek verder kan lezen. Daarnaast verzamelt Google ook gegevens om ‘oneigenlijk delen’ tegen te kunnen gaan. Deze gegevens worden ‘meerdere weken’ in combinatie met het gebruikersaccount bewaard.

Ook de iPad verzendt informatie over het leesgedrag van een gebruiker naar Apple. Volgens het bedrijf gaat het hierbij echter alleen om ‘functionele gegevens’, waardoor Apple ‘klanten en hun gedrag beter kan begrijpen’. Deze gegevens zouden bovendien ‘niet herleidbaar’ zijn.

Het bedrijf waarbij het privacyvraagstuk het grootste lijkt, is Amazon, de dominante speler op het gebied van ereaders en ebooks. Het is erg waarschijnlijk dat Amazon een grote hoeveelheid informatie over klanten en hun leesgedrag heeft. Veel uitgevers zouden dan ook graag zien dat er een einde komt aan de gesloten houding van Amazon. Als meerdere klanten bijvoorbeeld een boek kopen maar niet uitlezen, zegt dat iets over het boek en dat lezers waarschijnlijk teleurgesteld zijn over hun aankoop. Wanneer uitgevers dit te weten zouden komen, zou uiteindelijk het aanbod beter kunnen worden.

Nu steeds meer apparaten waarop gelezen wordt met elkaar in verbinding staan is het onvermijdelijk dat daarbij bepaalde gegevens worden verzameld. Dat is niet direct negatief, want het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je op elk apparaat verder kunt lezen waar je gebleven bent. Tegelijk roept de gesloten structuur en de grote invloed van veel van de huidige spelers op de markt wel vragen op. De bekende auteur Stephen King ziet het met gemengde gevoelens aan: ‘Uiteindelijk maakt het me behoorlijk angstig, maar het is nu eenmaal zo.’

(Via NPR.)

Vorig artikelAmerikaan besteedt vijftig minuten aan kranten en tijdschriften
Volgend artikelLibris introduceert Android-tablet Pandigital Novel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in