Fujitsu presenteert full color e-reader

285
0
DELEN

Vanaf april ligt in Japan de Flepia in de winkels, de eerste commercieel verkrijgbare full color e-reader ter wereld die gebaseerd is op eInk technologie. De e-reader gaat omgerekend ca. 775 euro kosten. Lezers kunnen ebooks en magazines downloaden van Papyless, de grootste online boekenretailer in Japan.

Ebook readers die gebruik maken van elektronische inkt of eInk konden tot op heden alleen grijstinten weergeven. Een eerste full color prototype werd al in 2007 gepresenteerd, maar een commerciële toepassing liet lang op zich wachten.

Fujitsu is er nu als eerste fabrikant ter wereld in geslaagd om de full color eInk technologie in een e-reader te verwerken. De Flepia draait op het Windows ce besturingssysteem en is voorzien van usb, bluetooth en wifi om content te kunnen downloaden.

Trage kleurenpracht
Het 8” scherm – net zo groot als dat van de iLiad van iRex – kan maximaal 260.000 kleuren weergeven, in een resolutie van 1024 x 768 pixels. Het opbouwen van een pagina kan versneld worden door minder kleuren weer te geven, bijvoorbeeld 4096 of 16 kleuren. De snelheid is echter niet om over naar huis te schrijven; het duurt 8 seconden om een pagina te verversen bij het maximaal aantal kleuren.

Hèt grote voordeel van eInk is de leesbaarheid van het scherm in daglicht. Zelfs in direct zonlicht blijven de schermen goed leesbaar, in tegenstelling tot de meeste lcd schermen. Daarnaast gebruikt elektronische inkt alleen een beetje energie bij het ‘omslaan’ van een bladzijde; e-readers kunnen dus zeer lang doen met één acculading.

Nadelen zijn er ook, het opbouwen van de pagina duurt even en de schermen zijn nog vrij kostbaar in de productie. Het prijskaartje van de Flepia zal veel geïnteresseerde consumenten afschrikken. Maar naarmate de technologie gemeengoed wordt is de verwachting dat de prijzen aanzienlijk zullen dalen.

Heilige graal
Full-color weergave is de ‘heilige graal’ van veel uitgevers van kranten en magazines, die aan een omschakeling naar digitale distributie denken. Adverteerders zagen weinig brood in zwart/wit advertenties. Een e-reader waarop niet alleen de content, maar ook de advertenties worden weergegeven zoals ze op papier gedrukt werden, zou wel eens tot veel interesse kunnen leiden vanuit de noodlijdende krantensector.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER