Sinds de aankondiging van de iPad is er tussen Amazon en Apple een soort prijsoorlog op gang gekomen. Beide bedrijven willen uitgevers voor lange tijd vastleggen. Amazon dreigt nu een aantal uitgevers uit de webwinkel te verwijderen als deze niet instemmen met de gestelde voorwaarden.
De kern van het conflict draait om de hoogte van de prijzen voor ebooks. Tot voor kort had Amazon met uitgevers de afspraak dat de webwinkel de verkoopprijs bepaalde, het zogenaamde ‘retail model’. Apple daarentegen geeft uitgevers de gelegenheid zelf de consumentenprijs voor de iBookstore vast te stellen (het ‘agency model’), waarbij Apple een bepaald percentage van de prijs krijgt. Dit zorgt in principe voor een meer flexibele prijsstelling van ebooks. Na een conflict met enkele grote uitgevers heeft Amazon inmiddels toegestemd dat de grootste uitgevers voor ebooks op de Kindle nu ook zelf de prijs mogen vaststellen. Zowel Amazon als Apple willen vervolgens wel een driejarig contract met de uitgever waarin die belooft geen gunstigere deals met concurrenten te sluiten.
Uitgevers zijn echter steeds minder gewillig om zulke lange contracten te sluiten, omdat de markt voor digitale boeken zo erg in beweging is. Volgens diverse bronnen is Amazon nu gesprekken met kleinere uitgevers begonnen die nog geen deal met Apple hebben gesloten. Bij die bedrijven dringt Amazon er juist op aan dat de winkel zelf de prijzen voor ebooks mag bepalen volgens het retail model. Sommige van die kleinere uitgevers zijn nu echter ook met Apple in gesprek gegaan. Apple stelt als voorwaarde dat elk bedrijf dat boeken via de iBookstore wil verkopen dit alleen mag doen als ze met andere boekwinkels dezelfde voorwaarden afspreken. Met andere woorden, als ze met Apple zaken willen doen (volgens het agency model), moeten ze met andere bedrijven, zoals Amazon, ook het agency model gebruiken. Amazon wil hier echter niet aan, omdat het bedrijf zelf de prijs in de hand wil houden om zo de stevige positie in de ebookwereld die ze nu hebben te behouden.
Amazon lijkt zich met exclusieve contracten nu op de kleinere uitgevers te richten om te proberen zoveel mogelijk uitgevers uit handen van Apple te houden. De grootste online boekenwinkel wil het aantal uitgeverijen dat nu boeken levert via het agency model beperken, en dreigt boeken van uitgevers die niet mee willen werken uit de winkel te weren. Critici stellen dat wanneer Amazon besluit om uitgeverijen uit te sluiten van de webwinkel, ze zich hier zelf mee in de vingers snijden. Een dergelijke zet zou een grote impact kunnen hebben op de reputatie van het bedrijf bij zowel consumenten als uitgeverijen.
(Via: NY Times.)