New York Times vanaf 28 maart achter betaalmuur

0

Niet-abonnees die binnen de maand meer dan 20 artikelen willen lezen op de website van de Amerikaanse krant The New York Times, en bovendien de smartphone- en/of tablet-applicaties willen raadplegen, zullen daar vanaf 28 maart 15 tot 35 dollar per maand voor moeten betalen.

Gebruikers die geen abonnement hebben op de papieren New York Times, hebben vanaf 28 maart de keuze uit drie abonnementsformules. Voor een maandbedrag van 15 dollar kunnen ze de volledige New York Times-site vier weken lang raadplegen, evenals de smartphone-apps voor iPhone, Android en Blackberry. Als ze 20 dollar neertellen, krijgen ze gedurende een maand ongelimiteerd toegang tot de website en de iPad-edities. En wie 35 dollar over heeft voor een digitaal maandabonnement, mag van alle hierboven vermelde digitale diensten gecombineerd gebruik maken. Lezers die geen geld over hebben voor het raadplegen van de digitale content van The New York Times, kunnen maandelijks nog 20 internetartikelen en de top news-secties van de smartphone- en tablet-applicaties kosteloos lezen.

Voor abonnees van de New York Times en de International Herald Tribune – een krant die eveneens uitgegeven wordt door The New York Times Company – blijven alle internetartikelen wél gratis. Ook de online artikelen die via onder meer sociale netwerksites en blogs bereikt worden, blijven gratis te lezen. Via de zoekmachine van Google kunnen na het overschrijden van de grens nog 5 artikelen per dag gratis gelezen worden.

De betaalmuur van The New York Times – die ruim een jaar geleden al aangekondigd is – wordt momenteel al op kleinere schaal uitgetest, in Canada. Eén van de drie abonnementsmodellen is ginds namelijk al ingevoerd. De bedoeling daarvan is om op korte termijn al wat ervaring op te doen, om nadien nog eventuele wijzigingen aan te brengen voor de globale lancering van de paywall op 28 maart.

Eerder plaatste het News Corp van Rupert Murdoch al websites van kranten als The Times achter een betaalmuur. In Nederland kondigde onder meer het Nederlands Dagblad (ND) al aan dat het zijn webstek betalend gaat maken, en ook De Telegraaf overweegt dit model te gaan toepassen.

(Via: Business Insider)

Vorig artikelCPNB-bedankactie: En de winnaar is…
Volgend artikelAmerikaanse ebookverkoop verdubbeld tegenover begin 2010

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in