De Amerikaanse Society for Information Display heeft de winnaars bekendgemaakt van de Display of the Year Awards voor 2011. De vereniging eert jaarlijks de belangrijkste innovaties op het gebied van schermen. Onder de winnaars bevinden zich Samsung, E Ink en Apple.
De prijzen worden uitgereikt aan de producten die volgens de organisatie de grootste technische innovatie, commerciële betekenis en sociale impact hebben. Bob Melcher, voorzitter van het jurycomité: “Met de lijst van winnaars van 2011 worden innovaties geëerd die interactie met draagbare apparaten opwindender, intuïtiever en handiger maken.”
Het scherm van het jaar is volgens de jury het Retina-scherm van de iPhone 4. Dit scherm zet een nieuwe standaard op het gebied van schermresolutie, beeldkwaliteit en laag energieverbruik. Bovendien maakt dit scherm gebruik van een aantal technologische vernieuwingen zoals IPS en heeft het een goede kleurvastheid, onafhankelijk van de kijkhoek.
Apple krijgt ook de prijs voor het producttoepassing van het jaar, voor de iPad. Dit apparaat markeert volgens het juryrapport een nieuw tijdperk in tabletgebruik, en verandert de manier waarop consumenten communiceren, lezen, leren en spelen. De tweede plaats in deze categorie is voor Samsung, dat met de Galaxy S-smartphones een ‘ideaal medium’ heeft gemaakt om kwaliteitscontent op te bekijken.
Schermfabrikant E Ink krijgt de eerste prijs in de categorie ‘component van het jaar’ voor de nieuwe Triton-kleurenschermen. De jury: “De toevoeging van kleur verbetert de leeservaring en komt tegemoet aan de behoeftes van de digitale uitgeefmarkt.” Het kleurenscherm biedt dezelfde leeservaring als de zwart-wit schermen van E Ink: een hoog contrast, leesbaar in direct zonlicht en een laag energieverbruik. Bovendien is de verversingssnelheid nog weer 20 procent sneller dan eerdere generaties.
(Via: PRNewsWire.)