Digitaal lezen nog niet doorgebroken in Vlaanderen

65
0
DELEN

Het Vlaamse expertisecentrum Memori vroeg dit voorjaar 2.270 Vlamingen naar hun interesse, verwachtingen en betalingsbereidheid op het gebied van digitaal lezen. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat digitaal lezen nog niet echt doorgebroken is in Vlaanderen, maar zij die er al wel mee vertrouwd zijn – voornamelijk jongere, hoger opgeleide mannen – staan er positief tegenover.

Memori – het expertisecentrum van de hogeschool Lessius Mechelen – deed dit voorjaar een eerste grootschalig onderzoek naar digitaal lezen in Vlaanderen. Het onderzoek maakt deel uit van het project ’Van e-reader naar e-reading’, dat wil achterhalen hoe nieuwsuitgevers zich moeten gedragen op de markt van het digitaal lezen. Aan dat project nemen 35 uitgevers, vakorganisaties en leveranciers deel, waaronder ook eLinea.

De resultaten van het onderzoek dat Memori in januari en februari jongstleden deed, geven aan dat digitaal lezen in Vlaanderen nog in de kinderschoenen staat, omdat het gros van de Vlamingen voorlopig liever op papier leest dan digitaal. 22% van de ondervraagde vrouwen en 21% van de lager opgeleide respondenten blijkt zelfs nog nooit van een ereader gehoord te hebben, en 11% van de bevraagde vrouwen kent de iPad niet.

Zo’n 8% van de respondenten (waarvan 16% mannen en 5% vrouwen) bezit al wel een iPad, en 5% een ereader. iPad-bezitters zijn vooral 31- tot 40-jarigen, ereaders vallen dan weer het best in de smaak bij 60-plussers. Digitale dragers zijn dus nog lang niet alomtegenwoordig in Vlaanderen, maar ze worden wel alsmaar populairder. 8% van de respondenten wil dit jaar nog een iPad aankopen, en 4% een ereader.

Mannen zouden een tablet kopen omdat het een ‘cool’, handig en innovatief toestel is, dat ook van pas komt voor hun werk; de meeste vrouwelijke tabletbezitters hebben het toestel cadeau gekregen. Eerder dan vrouwen, gebruiken mannen hun tablet om magazines op te lezen, televisie en video’s op te bekijken, terwijl laagopgeleiden en jongeren het toestel vooral nuttigen om te gamen.

Een sleutelvraag is of mensen die een iPad of ereader bezitten ook bereid zijn om geld neer te tellen voor digitale content. Uit het onderzoek blijkt dat de Vlaming wel wil betalen, indien er geen gratis alternatieven zijn en indien het gaat om ‘unieke informatie’ – lees: geen printcontent die zonder meerwaarde digitaal aangeboden wordt. 40% van de ondervraagde Vlamingen zou geld over hebben voor zijn of haar favoriete tijdschrift, als dit enkel nog digitaal beschikbaar zou zijn. Digitale uitgaves mogen volgens de meeste Vlaamse bevraagden niet duurder zijn dan de gedrukte versies. Opmerkelijk is dat hoe jonger de respondent is, hoe meer hij bereid is om te betalen voor digitale content.

De onderzoekers van Memori concluderen dat er een toekomst is voor digitaal lezen en uitgeven in Vlaanderen. ‘Wie er al mee vertrouwd is, staat er positief tegenover’, zegt onderzoeker Bruno Koninckx. ‘Zeker jongere, hoogopgeleide mannen. Voorlopig willen de meeste mensen echter alleen digitaal lezen als het niet anders kan. Ze willen er dan ook wel voor betalen. Bestaande media gewoon overzetten naar een digitaal formaat werkt slechts in heel beperkte mate. Uitgevers moeten er dus voor zorgen dat ze ‘unieke’ content of publicaties aanbieden op elektronische dragers. Pas dan zullen ze lezers er van kunnen overtuigen om digitaal te gaan lezen én er ook voor te betalen.’

(Via: De Morgen)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER