Plastic Logic zegt ereadermarkt vaarwel

123
0
DELEN

De kans wordt steeds kleiner dat er ooit nog een product met de technologie van het van oorsprong Britse bedrijf Plastic Logic op de markt verschijnt. Twaalf jaar geleden begon het bedrijf ambitieus aan de ontwikkeling en bouw van wat uiteindelijk de Que-ereader moest worden. Deze week maakte Plastic Logic bekend dat het zich niet meer richt op de ontwikkeling van ereaders, maar dat het gaat proberen de ontwikkelde techniek aan fabrikanten te slijten.

Plastic Logic had vooraf alle papieren voor een grote doorbraak in handen. Een groepje getalenteerde wetenschappers van Cambridge University ontwikkelde een nieuwe techniek waarmee energiezuinige beeldschermen te maken waren van de dikte – en flexibiliteit – van een creditcard. De Que ProReader zou het eerste resultaat worden waarin deze techniek te zien was. Drie weken na de aankondiging van dit apparaat presenteerde Apple echter de iPad – en de rest is geschiedenis.

De Que ProReader kwam nooit op de markt en Plastic Logic ging zich met een investering van het Russische Rusnano richten op de educatieve markt. Er werden zelfs een aantal pilots gehouden in Russische scholen met een omgewerkte versie van de ProReader.

Nu echter wordt duidelijk dat het bedrijf geen toekomst meer ziet in de ontwikkeling van apparaten. In plaats daarvan hoopt het geld te verdienen met de verkoop van licenties waarmee andere fabrikanten de schermen in producten kunnen gaan inbouwen.

Indro Mukerjee, directeur van het bedrijf, ziet nog genoeg mogelijkheden op dat gebied. Volgens hem is de techniek nu eindelijk volwassen genoeg. “We kunnen animatie en kleuren op een plastic scherm krijgen.”

De omvorming van het bedrijf heeft echter wel grote consequenties. De fabriek in Mountain View, Californië, zal worden gesloten, waarbij 40 banen verdwijnen. Ook zullen een onbekend aantal banen verdwijnen op de andere lokaties in Duitsland, Groot-Brittannië en Rusland.

(Via: FT)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER