Fictief magazine belicht digitaal lezen

0

In het kader van een eindopdracht voor zijn studie maakte Michael Ilegems een fictief magazine over ereading. Ilegems studeert later dit jaar af als journalist aan de Katholieke Hogeschool Mechelen en wilde met deze opdracht de lezer kennis laten maken met digitaal lezen.

Het magazine ‘E – Het bewegende boek’ is een fictieve eenmalige special bij het weekblad Focus Knack, dat wekelijks een rubriek wijdt aan digitale media. Via deze link kun je het magazine in PDF-formaat downloaden.

Ilegems biedt met zijn eindopdracht een mooi en gedegen inkijkje in de opkomende wereld van het digitale lezen. Hij schrijft zelf:
“Het biedt enerzijds een overzicht van wat die e-markt al in de aanbieding heeft; welke webshops e-books, e-zines, e-papers, audiobooks en vooks aanbieden, en welke e-readers en tabletcomputers door grote hardwarefabrikanten geproduceerd zijn. Anderzijds krijgen de spelers die op de markt actief zijn een stem: belangenverenigingen als Boek.be in Vlaanderen, hardwarefabrikanten als Amazon en Apple, en uiteraard de traditionele actoren: boeken-, kranten- en magazine-uitgevers, auteurs en grafische vormgevers.”

Met name interessant in het magazine zijn de interviews, zoals bijvoorbeeld die met Geert Joris, directeur van het Vlaamse ebookplatform e-boek.org. Joris ziet parallellen tussen de opkomst van het internet en de doorbraak van digitaal lezen. ‘De gesprekken die ik momenteel over e-reading voer, zijn overigens net dezelfde als degenen die ik begin jaren ’90 over het internet voerde. Niemand kon zich toen voorstellen dat dat voor een doorbraak kon zorgen. Met e-readers gaat dat hetzelfde zijn.’

Dat Ilegems het digitale lezen in zijn tijdschrift in een bredere context plaatst blijkt ook uit het interview met voormalig platenbaas Jan Theys. Die ziet in tegenstelling tot wat veel mensen zeggen weinig overeenkomsten tussen de gebeurtenissen in de muziekwereld en de boekenwereld: ‘Er is mijns inziens weinig analogie tussen de boeken- en de muzieksector. Of je een album nu op cd koopt dan wel digitaal downloadt en op je iPod zet, maakt niet zoveel verschil. De beleving is toch min of meer dezelfde.’ ‘Het lezen, voelen en ruiken van een tastbaar boek is daarentegen wél radicaal verschillend van het digitaal lezen van een e-book. Van een schermpje lezen is en blijft simpelweg minder aangenaam. Dat is het grote voordeel dat de boekenindustrie heeft. Daarom verwacht ik in die sector een minder ingrijpende revolutie dan in de muziekindustrie.’

Michael Ilegems ziet dat zelf iets anders: “Ik ben er van overtuigd dat de evoluties die zich op dit moment voltrekken echt wel ingrijpend zijn. Het gaat niet om een zoveelste hype, om nieuwe speeltjes die morgen alweer verouderd zijn, maar om een radicaal nieuwe technologie die een geheel nieuwe economie op gang brengt.”

Met zijn fictieve magazine zet Ilegems in heldere taal uiteen wat de huidige stand van zaken is op de ebookmarkt. Hij signaleert trends en legt uit waar de mogelijke knelpunten in de opkomst van het digitale lezen liggen. Jammer dat het resulterende magazine niet werkelijk op de markt komt en dat het bij deze eenmalige editie blijft.

Link

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in