Sinds juli 2010 bevindt de digitale content van The Times en The Sunday Times zich achter een betaalmuur. Dat pakt voorlopig goed uit voor beide kranten. Eigenaar News International heeft namelijk laten weten dat het aantal digitale abonnees van The Times en The Sunday Times samen de afgelopen drie maanden met tien procent gestegen is.
Tussen juni en eind augustus 2011 steeg het aantal gebruikers dat geabonneerd is op de digitale content van The Times en The Sunday Times, die sinds vorig jaar achter een paywall zit, van 103.036 naar 111.036. De oplage van de papieren The Times ging 0,2 procent achteruit, van 440.581 per dag in juni naar 429.554 in september. Ook die van de gedrukte The Sunday Times daalde, van 1.000.848 in juni naar 984.223 in september.
Print- en digitale abonnementen maken nu bijna de helft uit van The Times’ dagelijkse verkoop. Tom Mockridge, uitvoerend directeur van News International, is daar tevreden mee. ‘Deze cijfers zijn zeer bemoedigend. Terwijl dalende oplagecijfers de trend zijn in de krantenindustrie, tonen The Times en The Sunday Times aan dat er een steeds groter publiek is dat wil betalen voor digitale journalistiek.’
‘We zijn van plan om de cijfers van onze digitale abonnementen vanaf nu maandelijks vrij te geven’, gaat Mockridge verder, ‘om op die manier een zo goed mogelijke transparantie te bieden aan onze commerciële partners en klanten.’ Benieuwd of het aantal digitale abonnees volgende maand opnieuw gestegen zal zijn.
(Via: PressGazette)