Van mei tot augustus 2012 experimenteerde online boekenplatform Yindo met een ‘All you can read’-model voor ebooks. Abonnees konden in totaal meer dan 2000 titels lezen voor een vast bedrag per maand. 40 uitgevers verleenden hun medewerking aan de pilot. De uitkomsten lijken tegen te vallen: in de periode werden slechts 36 boeken via dit model gelezen.
94 ‘All-you-can-read’-abonnementen werden er in de zomermaanden geactiveerd, blijkt uit een verslag op Boekblad. 61 daarvan werden er vervolgens ook actief gebruikt. De gebruikers klikten bij elkaar 354 titels aan om te lenen, waarvan er 94 zijn geopend en 36 de ‘leesdrempel’ haalden, oftewel als gelezen beschouwd kunnen worden. Uitgevers krijgen alleen een vergoeding voor daadwerkelijk gelezen boeken.
Initiatiefnemer Bob van Duuren wijt de geringe belangstelling voor de ebooks in het abonnementsmodel aan de timing. Er was bijvoorbeeld nog geen app beschikbaar, de pilot liep in de zomermaanden en Yindo gaf een aantal abonnementen gratis weg. Van Duuren: “Ik verwacht wel dat als mensen echt gaan betalen voor een abonnement ze er wat serieuzer gebruik van gaan maken, dat het percentage gelezen titels hoger komt te liggen.”
Voor het vervolg van de pilotfase staat nog niets vast. Van Duuren hoopt per 1 januari het ‘All-you-can-read’-abonnement over de volle breedte te kunnen aanbieden, maar moet daarvoor wel de uitgevers meekrijgen. ‘We gaan in ieder geval van start met een ICT- en fotografieabonnement met 250 titels van Van Duuren Media, om het goede voorbeeld te geven. Hopelijk is het rapport aanleiding voor uitgevers om hiermee verder te gaan.’ Volgens Van Duuren biedt het model namelijk wel een interessant extra kanaal met bijkomende opbrengsten voor uitgevers.