In tegenspraak met wat eerder bekend werd, is Apple op zoek naar een flexibele prijsstelling voor de ebooks in hun iBook applicatie. De eerder genoemde prijs van $14,99 zou volgens insiders een bovengrens zijn.
Sommige titels zouden minder kunnen gaan kosten en waarschijnlijk zelfs het Amazon prijspeil van $9,99 evenaren. Het komt er in essentie op neer dat Apple de flexibiliteit wil om bestsellers voor een lagere prijs aan te bieden, zoals bijvoorbeeld de ebooks die op de New York Times bestseller lijsten staan. Zo kan een ebook dat op $14,99 in de markt wordt gezet in prijs zakken naar $12,99 of zelfs $9,99 zodra dat ebook op de bestseller lijsten terechtkomt.
Bovendien wil Apple dat de ebooks de goedkopere hardcover prijzen zal gaan reflecteren. Dat zou kunnen betekenen dat een ebook sowieso al op $12,99 geprijsd wordt, zelfs al is het geen bestseller.
Bij het overgaan naar het zogenaamde ‘agency model’, waarbij de uitgever de prijs vaststelt, krijgt de webwinkel een bepaald percentage commissie, bijvoorbeeld bij Macmillan en Amazon 30%. Met dit model verwachten uitgevers een meer houdbare ebookindustrie te creëren, waarbij Amazon’s strategie wordt gepareerd.
Overigens verwachten analisten dat Amazon’s marktaandeel in ebooks in 2015 met 55 procentpunten gedaald zal zijn naar 35% omdat steeds meer andere grote bedrijven zoals Apple de ebookmarkt zullen betreden.