Mede-oprichter 24symbols: overdonderd door de grote belangstelling

138
0
DELEN

In de muziekwereld kan niemand meer om Spotify heen. De dienst introduceerde een nieuw businessmodel waarbij je per maand een bepaald bedrag betaalt om onbeperkt muziek te kunnen luisteren. Daarnaast is er een gratis variant met advertenties. Werkt zo’n model ook in de boekenwereld? 24symbols gelooft van wel, en staat inmiddels al bekend als het ‘Spotify voor ebooks’. Mede-oprichter Justo Hidalgo beantwoordt enkele vragen over het veelbelovende nieuwe ebookplatform.

Wat is je rol in het team van 24symbols en wat voor achtergrond heb je?

Ik ben mede-oprichter en Chief Business Development Officer bij 24symbols. Mijn taken hebben vooral betrekking op acquisitie van content en productmanagement. Ik heb zowel ervaring in het zakenleven als in de wetenschappelijke wereld, zo heb ik gewerkt bij onderzoekscentra en universiteiten, maar het grootste deel van mijn ervaring heb ik opgedaan bij fabrikanten, door het leiden van productontwikkelteams.

Wat is de reden dat jullie met 24symbols gestart zijn, en waarom geloven jullie in dit nieuwe model voor ebooks?

24symbols is ontwikkeld als een antwoord op wat mijn drie partners en ik zagen gebeuren in de boekenwereld. We houden allemaal van lezen en zijn ook allemaal behoorlijk technisch, en daardoor lazen we al langer boeken in elektronisch formaat op verschillende apparaten, een van de medeoprichters is er aardig trots op dat hij de hele Don Quichot op zijn iPhone gelezen heeft… De uitdagingen waren evident voor ons: piraterij, kannibalisatie, uitgeefstrategieën, etcetera. Uit het principe van kruisbestuiving begrepen we dat sommige innovatieve modellen die hun waarde in andere culturele sectoren als muziek en films toonden zeker ook belangrijk konden zijn in de boekenwereld. En dat was het moment waarop het idee “Spotify voor ebooks” geboren werd.

Waarom geloven we in dit model? Omdat we leven in een wereld die gekopieerd kan worden, en ondanks de moeite die er in DRM en andere systemen gestopt wordt, zullen boeken ofwel legaal ofwel illegaal gedeeld worden. Het freemium-model van boeken in de ‘cloud’ is een oplossing voor de hoge kosten van de huidige ebooks – wat steeds meer mensen ervan weerhoudt om digitaal te gaan lezen -, de opkomst van sociale netwerken en het internet (of de cloud) als een nieuwe manier om content te consumeren in plaats van te bezitten.

Zijn uitgevers over het algemeen geïnteresseerd om mee te doen met 24symbols, en waarom, of waarom niet?

Over het algemeen wel. 24symbols is een alternatief kanaal dat extra inkomsten biedt (zowel door abonnementen als via een affiliateconstructie, wanneer we verkeer naar de bestaande retailers doorsturen) maar dat ook dient als een erg interessant (viraal)marketingplatform. Zelfs nu al in onze bètaversie worden onze 4 à 5 meestgelezen boeken duizenden keren bekeken, en worden ze honderden keren gedeeld via Facebook en Twitter. Een van onze auteurs vertelde ons tijdens een ‘Publishers Friday’-event in Madrid dat dit er direct voor gezorgd heeft dat er meer papieren boeken verkocht werden. Dit zorgt er ook voor dat veel kleine en middelkleine uitgevers ons pro-actief benaderen om hun boeken op ons platform te krijgen.

Grote uitgevers zijn ook behoorlijk geïnteresseerd. We hebben besprekingen – en in sommige gevallen al onderhandelingen – met de meeste van hen. Sommige van hen zijn al behoorlijk enthousiast over het project, terwijl we met anderen eerst nog zullen experimenteren. Maar over het algemeen zien uitgevers duidelijk dat de dingen veranderen.

Jullie kondigden Android- en iOS-apps aan, welke functies zullen die apps krijgen?

We begonnen de bètaversie op 31 maart met een browsergebaseerde versie. Op 30 juni komen we met een tweede bètaversie met de iPad-app en de apps voor Android en iOS-smartphones. De functionaliteit hiervan zal gelijk zijn aan de browserversie, met een focus op de dingen die de meeste lezers willen gebruiken: door de catalogus bladeren, lezen, bookmarks maken, etc. Dit zal uiteraard gesynchroniseerd worden tussen de diverse apparaten, dus wanneer een lezer van apparaat wisselt, gaat het gelezene mee. We zullen bovendien steeds nieuwe functies toevoegen die de leeservaring verbeteren.

Wordt het ook mogelijk de ebooks te downloaden om ze op eInk-ereaders te lezen?

Ons freemium-model kan worden verdeeld in drie poten: de ene is de gratis dienst, waarbij je in de cloud kunt lezen met advertenties erbij. De tweede is de premium-dienst, waarbij je offline kunt lezen; dit betekent niet dat je het boek kunt ‘downloaden’, maar dit wordt lokaal opgeslagen op een vergelijkbare manier als bij Spotify. Een derde poot is de affiliatedienst, waarbij lezers de mogelijkheid hebben de papieren versie of het ebook daadwerkelijk aan te schaffen. In dat laatste geval downloadt de lezer het boek inderdaad.

Wat betreft de mogelijkheid om het boek op eInk-ereaders te lezen, dat willen we zo graag mogelijk ook aanbieden, maar dit is duidelijk een lastigere optie vanwege de veelheid aan verschillende apparaten en hun beperkte mogelijkheden om ze snel en makkelijk te gebruiken. Daarom richten we ons vooreerst op tablets en smartphones. Maar zonder twijfel gaan we proberen om de vele mensen die vanaf een ereader lezen (inclusief mijzelf!) tegemoet te komen.

In welke landen willen jullie actief worden?

Ondanks dat onze eerste focus op het Engels en Spaans lag, zijn we overdonderd door de grote belangstelling van uitgevers, aggregators en auteurs in andere landen en talen. Nederland is een goed voorbeeld, waar we al een overeenkomst met Maven Publishing hebben, en in onderhandeling met vele anderen zijn. Iets vergelijkbaars gebeurt in Portugal, Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. En volgende week reizen we af naar BookExpo America, waar we dezelfde gesprekken hebben met Amerikaanse uitgevers.

En wat is het Nederlandse aanbod op 24symbols?

Op dit moment heeft Maven Publishing drie interessante titels: Het idee M/V, geschreven door Asha ten Broeke, Het ondiepe, door Nicholas Carr, en Hoe verandert internet je manier van denken?, met bijdragen van diverse auteurs. Er zullen de komende weken meer volgen, omdat we met veel Nederlandse uitgevers en aanbieders in gesprek zijn.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER