Vanaf begin juli zijn de artikelen op de website van dagblad The Times alleen nog maar betaald te lezen. Rupert Murdoch, baas van News Corp, ziet de betaalmuur als de toekomst van online kranten. Hoewel de bezoekersaantallen nog niet zo hard zijn gedaald als verwacht, lijkt het aantal nieuwe abonnees echter tegen te vallen.
Reuters meldt dat de website van The Times na de instelling van de betaalde toegang tweederde van de bezoekers kwijtgeraakt is. Dit zou in principe nog meevallen, omdat er vooraf verwacht werd dat de website zo’n 90 procent minder bezoekers zou trekken. Mogelijk zou de meevallende daling kunnen komen door het introductieaanbod van The Times. Normaal kost toegang tot The Times een pond per dag of twee pond per week. Ter introductie biedt het dagblad een abonnement van 30 dagen voor een pond.
Tegelijk duiken er geruchten op dat het daadwerkelijke aantal nieuwe abonnees van The Times zou tegenvallen. Michael Wolff, van de website Newser, schrijft dat hij bronnen heeft die zeggen dat er praktisch niemand abonnee wordt van de nieuwe dienst. Daarbij komt ook nog dat huidige abonnees van de krant, die gratis toegang hebben tot de online versie, ook niet doorklikken naar de online artikelen. Volgens Wolff is de ruimte achter de betaalmuur dan ook ‘een lege wereld’.
Voor Murdoch zullen de eventuele tegenvallende resultaten van de betaalmuur niet direct reden zijn de betaalmuur op te heffen. Murdoch lijkt niet uit te zijn op een spectaculaire groei van het aantal abonnees maar eerder op bescherming van zijn content en journalistieke diensten.