Vandaag vijf jaar geleden introduceerde Amazon de eerste versie van de Kindle. Sindsdien is het verhaal van de ebookreader een succesverhaal gebleken, hoewel niet vanzelfsprekend. De eerste reacties op het apparaat waren gemengd, sommigen vonden het een ronduit lelijk apparaat, anderen zagen wel de mogelijkheden van de ereader.
Bij de introductie van de Kindle noemde CEO Jeff Bezos boeken “het laatste bastion van analoog”. “Boeken zijn zo ver ontwikkeld en toegespitst op hun taak dat het lastig is ze te vervangen.” Tot dan toe waren er wel ebookreaders op de markt gebracht, bijvoorbeeld door Sony, maar geen van allen werd een groot succes.
Bij de Kindle was het een ander verhaal, mede dankzij Amazons marketingkracht. Hoewel het apparaat duur over de toonbank ging, voor 399 dollar, was de eerste lichting binnen no-time uitverkocht. De ereader had de beschikking over 256 MB geheugen, dat kon worden uitgebreid met een SD-kaart. Er zat nog geen wifi-verbinding op het apparaat, om digitale content te downloaden werd gebruik gemaakt van het mobiele netwerk.
Na de lancering van de eerste Kindle waren de reacties wisselend. Een eerste reactie van CNet was bijvoorbeeld dat het apparaat niet erg elegant vormgegeven was. Tegelijk werd de potentie van het apparaat ingezien: “De Kindle is een veelbelovende gadget die de manier waarop we boeken en tijdschriften lezen kan veranderen.”
Vrijwel alle reviewers vonden de prijs van zowel het apparaat als de content te hoog en verwachtten dat dit het succes van de ereader kon bepalen. Wanneer die prijs niet omlaag zou gaan, zou er waarschijnlijk geen lang leven voor deze nieuwe gadget zijn, zo dachten velen.
In de Nederlandstalige wereld waren er aardig wat negatieve reacties. Een blogger verwees het apparaat bij lancering al naar het museum, informatiespecialist Edwin Mijnsbergen kon zich nog niet voorstellen dat het een killer-gadget zou worden, en een andere informatiespecialist verwacht dat ook met de nieuwe Kindle ebooks het niet gaan worden. Bright vond de Kindle ten slotte een “lelijk ding” en noemde de diverse nadelen van de ereader.
Reacties met een positievere insteek waren er ook vanuit Nederland. Uitgever Joost Nijssen ziet naar aanleiding van de Kindle een grote toekomst voor het digitale boek weggelegd, maar waarschuwt uitgevers en schrijvers dat ze niet als een blinde kip mee moeten doen. Waar sommige sites zich vooral richtten op de nadelen van de Kindle, besprak Intermediair in een positief gestemd artikel juist de voordelen. “Het bijzondere van de Kindle is dat je er overal waar draadloos internet is, boeken, maar ook tijdschriften en kranten mee kunt downloaden. Boeken kosten tien dollar, nog geen zeven euro, terwijl maandabonnementen op de The Wall Street Journal en de The New York Times respectievelijk tien en veertien dollar kosten. De netwerkverbinding is gratis. Bovendien kun je met de Kindle zoeken in Wikipedia.”
5 jaar later
Na 5 jaar Kindle zijn ereaders inmiddels steeds meer mainstream aan het worden. Dat komt voor een groot deel doordat de prijzen van apparaten gezakt zijn. En waar velen na de komst van tablets verwachtten dat de ereader het zou afleggen, zijn de apparaten vooralsnog bezig hun plek naast de wat veelzijdigere tablets in te nemen. Waar zouden ereaders over vijf jaar van nu staan? Zijn tablets en ereaders dan nog verder naar elkaar toegegroeid, zijn wellicht de eerste ereaders met kleuren-epaperscherm succesvol op de markt?