De nieuws-applicatie Pulse heeft een succesvol 2011 achter de rug. In een jaar tijd werd de app in totaal 10 miljoen keer gedownload. Dat heeft het vooral te danken aan de aanwezigheid op alle grote platformen en het feit dat een aantal strategische partners werden gevonden. Zo werd het de onofficiële nieuws-app van de Kindle Fire.
Pulse News is een applicatie waarmee je op een aantrekkelijke manier door het nieuws van diverse bronnen kunt bladeren. Je kunt je eigen RSS-feeds importeren, maar ook kiezen uit een voorgeprogrammeerde lijst met content van diverse uitgevers. De app is beschikbaar voor iPad, iPhone, Android en Windows Phone en gebruikers kunnen hun voorkeuren en gelezen artikelen synchroniseren tussen hun apparaten. Aan het begin van 2011 zat Pulse op ongeveer 1 miljoen downloads, een jaar later passeerde het de grens van 11 miljoen.
Volgens een van de makers van de app, Akshay Kothari, was de strategie om die groei te behalen niet altijd eenvoudig: “De sleutel, hoewel lastig om altijd effectief te implementeren, is om over alle platformen een consistent merk op te bouwen en tegelijk de app te optimaliseren voor elk platform”.
De groei van Pulse in 2011 lijkt voor een groot deel van het Android-platform afkomstig te zijn. Aan het begin van het jaar kwam een versie voor Android-tablets beschikbaar, maar de grootste sprong volgde op de komst van de Kindle Fire. De app bleek voorgeïnstalleerd te zijn, wat ervoor zorgde dat het gebruikersaantal in de tweede helft van 2011 verdubbelde.
Aangezien downloads en installaties niet altijd iets zeggen over het daadwerkelijke aantal gebruikers, is het nog de vraag door hoeveel mensen de applicatie echt dagelijks gebruikt wordt. Precieze aantallen wil het bedrijf niet vrijgeven, maar uit enkele getallen blijkt dat dit relatief veel is. Zo werden in 2011 1,39 miljard artikelen geopend, 9,8 miljoen artikelen gedeeld en spendeerden de gebruikers gezamenlijk 12,9 jaar in de app. Daarnaast werden op 6 oktober 2011 812.000 artikelen over Steve Jobs gelezen.
Voor de nabije toekomst is de app van een voortbestaan verzekerd dankzij een investeringsronde waarin het 9 miljoen dollar ophaalde. Daarmee wil het 20-man tellende bedrijf zich nu vooral gaan richten op het verbeteren van de sociale functies van Pulse.
(Via: Techcrunch)