Ereading event 2013: digitale content heeft context nodig

114
0
DELEN

Het simpelweg aanbieden van zoveel mogelijk content is niet genoeg, je moet kijken hoe je voor de consument waarde kunt toevoegen. Daar waren de meeste sprekers gisteren op het 4e ereading & tablet event te Bussum het wel over eens. Gedurende de dag konden bezoekers in seminars en lezingen inspiratie opdoen vanuit verschillende branches en werkvelden rondom tablets en ereaders.

De aftrap van het event werd verzorgd door Pim Hofmeester van UPC, die als telecomman op het eerste gezicht niet helemaal op zijn plaats leek op een dag die zich richt op digitaal lezen in al zijn vormen. Toch bleek hij wel degelijk een boodschap te hebben voor het publiek. In een wereld die wordt overstelpt met digitale content heeft de consument behoefte aan selectie en duiding, zo betoogde Hofmeester. Je er op richten om degene met het grootste aanbod te zijn is niet voldoende meer. Hij noemde de curatie- en filterfunctie van mediabedrijven als belangrijk speerpunt. De context speelt daarbij een grote rol. Wanneer en waar heeft de consument toegang tot content, en wat kan hij er vervolgens mee?

Jean-Marc Dupuis, directeur Europa, Midden-Oosten en Afrika van Kobo, gaf in zijn lezing een blik op de stand van zaken bij Kobo en waar hij denkt dat het heen gaat. Dupuis is afkomstig van Apple, waar hij voor dezelfde regio verantwoordelijk was voor de verkopen. Volgens hem is het Nederlandse ereadingpubliek bijzonder in de wereld. Kobo verkocht hier afgelopen jaar vier keer zoveel apparaten als verwacht. 90% van de Nederlanders leest minstens een keer per week, velen zelfs iedere dag. Opvallend is ook dat veel Nederlanders (bijna 40 procent) ook Engelstalige boeken lezen. Voor de toekomst verwacht Kobo veel van het self-publishing programma Writing Life. Dupuis had ook nog een nieuwtje: sinds kort is dit programma ook beschikbaar voor Nederlandse auteurs. Daarnaast ziet Kobo voor de nabije toekomst in elk geval nog genoeg plek voor ereaders en tablets om naast elkaar te bestaan. Ereaders zullen nog goedkoper worden, voorspelde Dupuis, ook worden de apparaten dunner en lichter.

Seminars
Ook tijdens de seminars die later op de dag op het ereading event gehouden werden, was er veel ruimte voor fabrikanten en marktpartijen om hun producten te tonen en om te vertellen waar ze mee bezig zijn. Zo vertelde Geert Decock van het Belgische ePagine over het pilotproject dat zijn bedrijf in samenwerking met het CB uitvoert in boekhandel De Drvkkery te Middelburg. Hier kunnen klanten in de brasserie gratis ebooks inzien op hun tablets. Daarnaast verhuurt de boekhandel via internet bepaalde titels. De eerste resultaten van het project zijn hoopgevend, al blijkt ook dat de boekhandels in het algemeen nog weinig kunnen met een abonnementsstructuur voor het huren van digitale boeken. Tegelijk vertelde Decock dat het lijkt alsof ebooks nog weinig voorstellen in Nederland, met een marktomvang van 3 procent van de totale boekenmarkt. Eigen onderzoek liet echter zien dat van 11 onderzochte bestsellers minstens 10 procent in digitale vorm over de toonbank gaat.

Andere marktpartijen die over hun ervaringen vertelden, waren onder meer Bruna en Samsung. Bruna is onlangs begonnen met de verkoop van ebooks via de Tablisto-app. Volgens Marc Tomassen van het bedrijf kozen ze nadrukkelijk voor tablets als richtpunt. De verkoop van ebooks aan ereadergebruikers is meer een bijzaak. Dat er bij de verkoop van ebooks via de BrunaTablisto-app 30% van de marge naar Apple gaat is iets wat Bruna bewust accepteert. In een later stadium willen ze proberen om klanten toch weer zoveel mogelijk naar de website te verwijzen voor de verkoop van ebooks, om de Apple-marge te omzeilen.

Samsung heeft inmiddels een marktaandeel van 51% in Nederland als het gaat om smartphones, zo vertelde Dennis Kokkelink van het bedrijf. Met tablets verwachten ze binnenkort ook de meerderheid van de markt in te gaan nemen. Een van de interessante nieuwe apparaten voor e-lezers is de Galaxy Note 8, een apparaat waarmee Samsung zich voornamelijk op de digitale lezer richt. Zo bezit het een Reading Mode waarmee het scherm iets leesvriendelijker ingesteld kan worden. In de eigen lees-app Readers Hub komt binnenkort een groot aanbod Nederlandse titels. Hiervoor sloot het bedrijf een samenwerking met het CB.

Tussen de bedrijven door presenteerde de Nederlandse ereadermaker Icarus nog een nieuwe ereader, de 8 inch Icarus8. Later lees je op eReaders.nl hier meer over, zodra we een reviewexemplaar binnen hebben. Met een ereader van 8 inch positioneert Icarus zich in de markt als veelzijdige aanbieder, geen andere ereaderverkoper heeft momenteel zo’n breed aanbod over diverse schermgroottes.

Context
Ook was er op het ereading event aandacht voor initiatieven op het gebied van kranten en tijdschriften. Zo vertelde Jan Jaap Heij van DNP over zijn ervaringen met de doorstart van Dagblad de Pers, en sprak hij daarnaast bewondering uit voor het initiatief van Rob Wijnberg, “De Correspondent”. Ward Wijndelts van het NRC zei over de NRC Reader-app iets dat het motto van de dag onderstreepte: “Met een app alleen ben je er niet, je moet de inhoud kunnen delen om conversaties op te starten.” Context geven aan de content dus.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER