Bol.com na de zomer in ebooks

0

Bol.com heeft laten weten dat zij na de zomer ebooks gaan verkopen. Ook de Sony ereader zal verkocht gaan worden via de webwinkel. Bol.com is ook in gesprek met twee andere fabrikanten van ereaders.

Bol.com zegt al anderhalf jaar bezig te zijn met ebooks. Ze hebben naar de Verenigde Staten gekeken en het Verenigd Koninkrijk, maar kozen voor een andere opzet. Hidde van der Louw, category manager bij Bol.com, vertelt dat er geen dominante ereader in de markt gezet gaat worden, zoals de Kindle, maar dat er via epub geprobeerd gaat worden om ebooks en ereaders bekend te maken en te laten aanslaan.

Technische structuur
Voor de realisatie van het platform is Bol.com in zee gegaan met Ingram, een globale marktspeler die heeft bewezen de technische structuur te kunnen leveren voor de distributie van ebooks. Ingram zal de ebooks ook gaan hosten. De webwinkel is nog in gesprek met Centraal Boekhuis, die in maart bekend maakte boeken te gaan distribueren.

1000 ebooks
NDC |VBK heeft met Bol.com afgesproken een kleine 1000 ebooks beschikbaar te stellen. Dit was het minimum dat Bol.com wilde hebben, om het product ebook te gaan verkopen. Hidde van der Louw: “Hoe meer content, hoe groter de kans op snelle adaptatie van de consument.” Er wordt nu gesproken met drie grote uitgevers om ebooks beschikbaar te maken. De uitgeverijen worden niet genoemd.
Marketing directeur Michel Schaeffer heeft een presentatie online gezet, waarin hij uiteenzet hoe Bol.com en de uitgeverijen samen zouden kunnen gaan werken om ebooks in de markt te zetten. Daarbij noemt hij een eenduidig formaat (epub) en vriendelijke drm. Ook geeft hij aan dat er content zal moeten zijn voor er hardware verkocht kan worden. Het is een klassieke kip-ei situatie volgens hem: zonder hardware geen ebooks, maar als er geen ebooks zijn, dan zal ook de ereader niet verkopen. Dit probeert hij op te lossen door te zorgen dat uitgeverijen ebooks gaan produceren en zo via Bol.com in de markt te zetten. Een top 1000 van bestsellers is dan ook een minimale marktvereiste. Verder zou er selectief naar de backlist gekeken moeten worden.

Per bladzijde
Schaefer pleit ervoor om per hoofdstuk, per bladzijde digitaal te publiceren en die snippets doorzoekbaar te maken. Daardoor zou ook de fysieke verkoop omhoog gaan, zoals het geval is bij Amazon. Uitgevers zouden ook moeten denken aan integratie: crossmediale reselling komt om de hoek kijken. Bijvoorbeeld: “Dit boek is ook digitaal beschikbaar.”

Steun bij conversie
De webwinkel zal ook steun gaan geven aan uitgeverijen die hun boeken willen converteren naar het epub formaat. Van der Louw: “We bieden wel steun, maar we zullen de kosten van conversie niet betalen. “ Bovendien zal een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd worden in het inrichten van een gebruiksvriendelijke winkel en in de marketing. Op de vraag of ebooks 20% goedkoper zullen zijn dan fysieke boeken kan Van der Louw niks zeggen. Daarover zijn ze nog in gesprek met de uitgeverijen.

Vertrouwen in digitaal lezen
Van der Louw heeft er alle vertrouwen in dat digitaal lezen het helemaal gaat worden: “Bol.com heeft bewezen dat ze de markt kan beïnvloeden: de eerste keer door boeken online te gaan verkopen, de tweede keer door tweedehands boeken te gaan verkopen. We hebben 2 miljoen vaste klanten en 80 miljoen bezoekers per jaar. We hebben er vertrouwen in dat we als belangrijke schakel in de keten digitaal lezen succesvol in de Nederlandse markt kunnen zetten.”

(Via: Boekblad.)

Vorig artikelUniversiteit start proef met ereader
Volgend artikelSexappeal ereader maar matig

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in