Nielsen heeft via een online poll onderzoek gedaan naar de bereidheid van bezitters van digitale apparaten – voornamelijk iPads en smartphones – om te betalen voor mediacontent in de vorm van digitale maandabonnementen. De meerderheid blijkt geen geld over te hebben voor nieuws, radiostreams en sportdiensten, wel voor magazines, muziek en films.
Het onderzoek van Nielsen geeft – voor alle duidelijkheid – niet aan hoeveel er daadwerkelijk betaald wordt voor digitale content, maar wel hoeveel de gebruikers zouden willen spenderen aan verschillende types van mediacontent waar ze via hun apparaten toegang tot hebben.
Nielsen concludeert dat digitale maandabonnementen volgens de gebruikers tot 9,99 dollar mogen kosten, al gaat dit niet op voor elk type van digitale content. Voor nieuws, radiostreams en sportnieuws –of diensten heeft de grote meerderheid van de respondenten helemaal niets over. Aan muziek, magazines, films, tv-series en boeken wil een aanzienlijk deel van de bevraagde tablet –en smartphone-bezitters wél gerust wat geld besteden (zie de tabel bij dit artikel van All Things Digital voor de exacte percentages).
Gratis apps of applicaties waarbij enkel voor de aankoop betaald moet worden, zijn nog altijd het meest in trek bij smartphone –en tabletgebruikers. Maar aangezien Apple gestart is met het uitrollen van de abonnementsdienst via iTunes, en ook Google met Android dezelfde richting lijkt uit te gaan, zullen er binnenkort ongetwijfeld specifieke cijfers vrijgegeven worden over het koopgedrag van gebruikers ten aanzien van digitale abonnementensystemen. We houden u op de hoogte.
(Via: All Things Digital)