Apple maakte gisteren cijfers bekend over het aantal videodownloads via iTunes. Horace Dediu van onderzoeksbureau Asymco gebruikte die gegevens om een schatting te maken van wat gebruikers van iOS uitgeven aan de verschillende mediacategorieën. Het minst aan ebooks, zo blijkt.
Net als andere grote bedrijven is Apple zuinig met het verstrekken van gegevens over het aantal verkopen aan consumenten. Dat neemt niet weg dat onderzoekers met het beetje informatie dat er is een beeld kunnen geven van de verkoopcijfers van het bedrijf.
Volgens Horace Dediu besteden Applegebruikers momenteel ongeveer $9 per jaar aan software, $2 per jaar aan ebooks, $16 per jaar aan apps, $12 per jaar aan muziek en $4 per jaar aan video.
2 dollar aan ebooks lijkt een laag getal, maar als je bedenkt dat iTunes momenteel zo’n 575 miljoen actieve gebruikers heeft, zou dat de wereldwijde omzet van ebooks bij Apple tot meer dan 1 miljard dollar maken. In de VS heeft Apple naar eigen zeggen ongeveer 20% van de markt in handen. Daar had de ebookmarkt in 2012 een omvang van ongeveer 3 miljard dollar.