De New Yorkse startup Zola Books lanceert in september een ‘sociale’ ereader –en ebookstore. Het bedrijf wil lezers een groot aantal (exclusieve) digitale titels bieden, en uitgevers en boekhandels een platform geven waar ze ebooks langs kunnen verkopen. De ambitie is niet geringer dan: het resellerprogramma van Google vervangen, en als het even kan ook de dominantie van Amazon doorbreken.
In 2010 deed Google de hoop van heel wat Amerikaanse onafhankelijke boekhandelaren herleven, door een resellerprogramma op te starten dat de indie stores in staat stelde om de ebooks van Google via hun eigen websites te verkopen. Maar in april kondigde de zoekgigant de stopzetting van het programma aan, vanwege een gebrek aan succes.
Zola Books – opgestart in september 2011 en financieel ondersteund door bekende auteurs als Audrey Niffenegger, Josh Bazell en Chandler Burr – wil de leemte die Google achterlaat invullen. Het bedrijf zal onafhankelijke boekhandels de mogelijkheid bieden om hun eigen webwinkel te creëren en beheren. Op dit moment hebben 48 onafhankelijke boekhandels zich bij Zola aangesloten.
Naast boekhandels, probeert Zola Books ook de grootste uitgevers uit de VS aan te trekken. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen al ‘de top 40 van de Amerikaanse uitgevers’ aan zich weten te binden, goed voor een aanbod van zo’n 334.000 ebooks bij de lancering in september, waaronder ook een aantal exclusieve titels die op geen enkel ander ebookplatform te krijgen zijn.
Het platform krijgt ook een belangrijke sociale component. Lezers krijgen de mogelijkheid om binnenin ebooks met elkaar in discussie te treden, en om verschillende boekhandels, uitgevers, auteurs en gelijkgestemde lezers Twitter-gewijs te ‘volgen’. Er is bovendien een ‘curation engine’ die lezers voortdurend voorziet van aanbevelingen en boekrecensies.
Zola Books wil met andere woorden zowel een aantrekkelijk ebookplatform zijn voor lezers, als een winstgevende uitlaatklep voor uitgevers en boekhandelaars, als een soort sociale netwerksite voor boekenliefhebbers. De ambities reiken dus ver: tegen eind volgend jaar 1 procent van de Amerikaanse ebookmarkt in beslag nemen, en binnen vijf tot tien jaar Amazon van de troon stoten als belangrijkste ebookaanbieder van de VS. Dat wordt beslist geen sinecure.
(Via: Digital Book World)