Sinds de start van het huidige academiejaar werken alle studenten van het Sint-Pieterscollege en de Sint-Jozefshandelschool in het Belgische Blankenberge met de iPad. Na ongeveer één maand maken de studenten en docenten de balans op, samen met de Vlaamse krant De Standaard.
Rekenoefeningen en mindmaps maken, grafieken tekenen, informatie opzoeken, een atlas of encyclopedie raadplegen… In Blankenberge gebeurt dit sinds 3 september allemaal op de iPad. 195 leerlingen kochten het apparaat tegen 465 euro aan via de school, 384 studenten huren een exemplaar voor 160 euro, en 122 kinderen brengen hun eigen toestel mee.
Pennen en boeken komen er nog nauwelijks aan te pas in het Sint-Pieterscollege en de Sint-Jozefshandelschool. Ook de kopieermachine en de printer liggen vaak stil.
Leraar Tommy constateert dat de leerlingen erg vlug wennen aan de transitie van papier naar digitaal in de klas. ‘Als je iets één keer voordoet op de iPad, zijn ze er mee weg. Vroeger waren ze bijvoorbeeld een uur zoet met het tekenen van grafieken, nu slagen ze daar in vijf minuten in.’
‘In het verleden moesten we vaak naar de computerklas verhuizen, waarmee we telkens een kwartier tijd verloren. Nu hebben de leerlingen alle info van externe bronnen bij de hand’, zegt lerares Ann. Zij biedt haar cursus voortaan als PDF-download aan.
Meester Bart Uytterhoeven voegt digitale extra’s toe aan zijn lesmateriaal. ‘Voorheen moest ik de leerlingen vragen om thuis iets op te zoeken. Nu stop ik gewoon een link in mijn cursus.’ Johan Lowyck, leraar economie, spreekt zelfs lesstof in, zodat de leerlingen het altijd opnieuw kunnen beluisteren. ‘Ik heb nu meer het gevoel dat ik een coach ben, die achter de leerlingen staat in plaats van ervoor’, zegt Lowyck.
Ook de leerlingen zelf zien de voordelen van de iPad in. ‘Vroeger moesten we een heleboel boeken meesleuren. Nu is onze tas de helft lichter. En je kunt niets meer thuis vergeten. Alles staat op de iPad’, aldus de veertienjarige meisjes Chloé, Demi en Ashley.
Er zijn echter ook nadelen. Enkele leerkrachten zijn minder enthousiast over de iPad. Een aantal ouders vindt het apparaat ook te duur – onlangs dienden een tiental ouders nog een klacht in tegen de verplichte invoering van de iPad in Blankenberge -, en maakt zich zorgen om de ogen van hun kinderen, die voortaan de hele dag naar het schermpje moeten turen. Ook is er het risico dat het toestel stuk gaat of zoek raakt. Van twee iPads is het scherm reeds gebroken, en één leerling is het toestel al eens kwijtgespeeld.
(Via: De Standaard Mobilia)